Πλατφόρμα «ΑΤΛΑΣ»: Πραγματική λύση για τη διευκόλυνση της πρακτικής άσκησης;
Εμμανουέλα Καραμαλή
Human Resources Manager, Aegean Airlines
Για τις επιχειρήσεις που η προσέλκυση των ταλέντων και η οργανική ανάπτυξη στελεχών αποτελούν βασική στρατηγική βιωσιμότητας, μεγέθυνσης και καινοτομίας, οι δημόσιοι θεσμοί υποστήριξης της πρακτικής άσκησης και το σχετικό θεσμικό πλαίσιο αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση. Στην Ελλάδα, μέχρι πρόσφατα, η υπηρεσία αυτή προσφερόταν μάλλον πλημμελώς. Πόσοι άραγε γνωρίζουμε το «ΑΤΛΑΣ», το Σύστημα Κεντρικής Υποστήριξης της Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών ΑΕΙ; Και κυρίως πόσοι έχουμε λάβει ουσιαστικές υπηρεσίες μέσω αυτού; Ενδιαφέρον θα είχε να θέταμε το αντίστοιχο ερώτημα τόσο στους φοιτητές όσο και στα γραφεία διασύνδεσης των Πανεπιστημίων.
Παρόλο που ο αριθμός των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης τα τελευταία έτη είναι αρκετά μεγαλύτερος από τη ζήτηση των επιχειρήσεων, οι αρμόδιες διευθύνσεις ανθρώπινου δυναμικού συχνά αντιμετωπίζουμε δυσχέρειες στην εξεύρεση των κατάλληλων πτυχιούχων. H εμπειρία μας έχει δείξει ότι αρκετά μεγάλος αριθμός πτυχιούχων δεν διαθέτουν δεξιότητες και προσόντα, τα οποία κρίνονται πλέον απαραίτητα από τις επιχειρήσεις και τα οποία φαίνεται ότι μπορούν να αποκτηθούν μόνο μέσω της εξοικείωσης με το εργασιακό περιβάλλον.
Αναγνωρίζουμε ότι τα τελευταία έτη έχει γίνει αρκετά μεγάλη προσπάθεια διασύνδεσης των φοιτητών με τις επιχειρήσεις και το σύστημα κεντρικής υποστήριξης πρακτικής άσκησης φοιτητών «ΑΤΛΑΣ», έχει βοηθήσει αρκετά προς αυτή την κατεύθυνση. Το πρόβλημα όμως ανεύρεσης των κατάλληλων υποψηφίων παραμένει και συνεχώς εντείνεται, καθώς η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους φοιτητές είναι ιδιαίτερα μικρή, γεγονός το οποίο μπορεί και να οφείλεται στην πλημμελή ενημέρωση σε ότι αφορά την ύπαρξη και τη δυνατότητα του συστήματος.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αρκετά. Πως ενημερώνονται οι φοιτητές για τη δυνατότητα πραγματοποίησης πρακτικής άσκησης; Πως ενθαρρύνονται οι φοιτητές για τη χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος και πως καθοδηγούνται σχετικά; Πως λαμβάνουν γνώση τα γραφεία πρακτικής άσκησης των Πανεπιστημίων για τις αναρτημένες από τις επιχειρήσεις ανακοινώσεις και σε τι ενέργειες προβαίνουν για να διασφαλίσουν ότι έχουν γνωστοποιηθεί σε όλους τους φοιτητές; Πως διασφαλίζεται η σωστή και αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των Πανεπιστημίων και των επιχειρήσεων;
Για να επιτευχθεί η αναγκαία διασύνδεση του επιχειρηματικού κόσμου με τη φοιτητική κοινότητα και η ανάσχεση της «διαρροής εγκεφάλων» (brain drain), απαιτούνται πρακτικές λύσεις και παρέμβαση με ένα δημιουργικό, καινοτόμο και νεωτεριστικό τρόπο, σε ένα σύστημα που μέχρι σήμερα ελάχιστα βοηθούσε τη δυνατότητα διασύνδεσης των Πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις. Αφετηρία, τόσο σε συμβολικό όσο και σε ουσιαστικό επίπεδο θα μπορούσε να αποτελέσει η ενεργώς συμμετοχή των επιχειρήσεων στη διαδικασία υλοποίησης των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης των Πανεπιστημίων, καθώς επίσης και μία τακτική και οργανωμένη επικοινωνία μεταξύ των επιχειρήσεων και των υποψηφίων για πρακτική άσκηση φοιτητών.
Μετέπειτα, είναι ευθύνη των επιχειρήσεων να φροντίσουν, ώστε οι φοιτητές να εμπλακούν σε εργασίες μέσα από τις οποίες θα μάθουν, θα συμβουλευτούν, θα καθοδηγηθούν, θα προσφέρουν και θα αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες και ικανότητες που θα τους φανούν χρήσιμες για την περαιτέρω επαγγελματική πορεία και εξέλιξή τους.