Άρθρο του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου του ΣΕΒ κ. Κωνσταντίνου Μπίτσιου: “Εθνική στρατηγική για τη βελτίωση της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας” στην εφημερίδα ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

24 Οκτωβρίου 2016 | Άρθρα & Συνεντεύξεις
Θεματικές: Βιομηχανία

Ο ΣΕΒ έχει επανειλημμένως αναδείξει τα ισχυρά πλεονεκτήματα και τη δυναμικότητα του κλάδου των logistics που συνεισφέρει κατά 10,5% στο ΑΕΠ. Η εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να συνεισφέρει στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας, αρκεί να αρθούν τα εμπόδια και να δοθεί προτεραιότητα στην προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της διεθνώς. Άλλωστε, με την  απόσταση των ελληνικών επιδόσεων της εφοδιαστικής να απέχει από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά 4%, είναι φανερό ότι ο κλάδος έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης.

Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος πρέπει να αρθούν τα εμπόδια που λειτουργούν ως αντικίνητρα για την ανάπτυξη του κλάδου. Ένα πολύ σοβαρό εμπόδιο αποτελεί η καθυστέρηση των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομίας και Μεταφορών στην έκδοση της δευτερογενούς νομοθεσίας του νόμου 4302 του 2014.

Η αρχική δέσμευση ήταν ότι η ολοκλήρωση θα υλοποιηθεί αρχές του 2016. Η προθεσμία μεταφέρθηκε για τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου όταν αυτή ενσωματώθηκε στο τρέχον μνημόνιο. Να, όμως, που φτάσαμε στον Οκτώβριο και ακόμη, δυστυχώς, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Η καθυστέρηση συνεπώς είναι ακατανόητη και δεν επικουρεί τη λειτουργία, την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές ενός κλάδου με έντονη εξωστρέφεια. Για την ακρίβεια τιμωρεί δυναμικές επιχειρήσεις με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων εργασίας. Οι επενδυτικές αποφάσεις έχουν το δικό τους ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα και αν χαθεί η ορμή, χάνεται και η επένδυση.

Για τη βελτίωση της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο ΣΕΒ έχει προτείνει μια εθνική στρατηγική που θα στηρίζεται σε δύο  πυλώνες:

  • Ο πρώτος θα αναβαθμίζει το δίκτυο εφοδιασμού εντός της επικράτειας με γρήγορες και φθηνές διασυνδέσεις της Περιφέρειας με κεντρικούς κόμβους διακίνησης.
  • Ο δεύτερος θα εστιάζει στην προσέλκυση διεθνών μεταφορικών ροών και παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, κατά χρονική προτεραιότητα, γύρω από δύο μεγάλες εμπορευματικές πύλες τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Από τη στρατηγική αυτή προκρίνουμε δύο στόχους άμεσων ωφελειών για τον κλάδο και την οικονομία:
Ο ένας αφορά τη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου. Να λυθούν προβλήματα γραφειοκρατίας που θα έπρεπε να είχαν λυθεί, προβλήματα που έχουν κόστος και προκαλούν ταλαιπωρία στις επιχειρήσεις.

Εκτιμάται ότι η αναθεώρηση ξεπερασμένων κανονισμών όπως η πυρασφάλεια, οι εγκρίσεις εσωτερικής αναμόρφωσης και επέκτασης εγκαταστάσεων θα μειώσει το κόστος λειτουργίας κατά 5%-8%. Σημαντικά οφέλη θα έχει και η αναθεώρηση του καθεστώτος αδειοδότησης των φορολογικών αποθηκών. Είναι παράλογο να επιτρέπεται σε μια επιχείρηση που κατέχει αποθήκη να αποθηκεύει προϊόντα μόνο για έναν πελάτη! Και αυτό με το υπερβολικό κόστος των 180.000 ευρώ.
Σημασία όμως, έχει και η παροχή αξιοπρεπών και ανταποδοτικών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, όπως η ύδρευση, η άρδευση, το οδικό δίκτυο και η πρόσβαση, η σήμανση και η καθαριότητα, που συνδέονται με την οριοθέτηση χρήσεων γης και τον εξορθολογισμό των άτυπων συγκεντρώσεων εγκαταστάσεων εφοδιαστικής.

Ο άλλος στόχος αφορά τη βελτίωση των υποδομών. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Πειραιά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι μια σημαντική εξέλιξη. Σημαντική θα είναι και η αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που θα δώσει σημαντική ώθηση ανάπτυξης με συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των 1,5-2,5 δισ. Ευρώ. Το ποσό αυτό ισούται με το 6%-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας.

Επιπροσθέτως, οι κόμβοι διασύνδεσης (γνωστοί ως Dry Ports) σε περιοχές όπως ο Βόλος, η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα θα εξομαλύνουν τη λειτουργία των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να ολοκληρωθεί και ο οδικός και σιδηροδρομικός άξονας ΠΑΘΕΠ και η διασύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη μέσω των διαδρόμων ΤΕΝ-Τ. Η βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών πρέπει και μπορεί να προχωρήσει ταχύτατα, αφού οι κοινοτικοί πόροι είναι εξασφαλισμένοι εδώ και 10 χρόνια.

Δυστυχώς η διαδικασία στο Θριάσιο παραμένει μετέωρη παρά τις έντεκα δημόσιες διαβουλεύσεις και τους τρεις διαγωνισμούς. Το μεγάλο αυτό πάρκο εφοδιαστικής πρέπει να ολοκληρωθεί. Τα οφέλη είναι προφανή για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Θα δημιουργήσει, δίπλα στον Πειραιά, υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως ανασυσκευασίας, διαλογής και μικροσυναρμολόγησης.

Η ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας παρουσιάζει και μια σημαντική ευκαιρία. Η Ελλάδα διαθέτει βιομηχανία ικανή να δημιουργήσει σταθερές συνέργιες και παραγωγικά δίκτυα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων που θα ισχυροποιήσουν την οικονομία και την παραγωγική βάση της. Συνεπώς, η μετατροπή του Πειραιά σε διαμετακομιστικό και επιχειρηματικό κόμβο του ασιατικού εμπορίου μας δίνει τη δυνατότητα για τη δημιουργία σημαντικής εσωτερικής προστιθέμενης αξίας. Μια ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη.

X

    Στοιχεία εταιρίας

    Επωνυμία επιχείρησης*

    Tαχ. δ/νση διοίκησης

    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

    Έτος ίδρυσης

    Αριθμός εργαζομένων

    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας

    Oνοματεπώνυμο*

    Email

    Τηλ

    X

      Το όνομά σας *

      Το επίθετό σας *

      Email *

      Τηλέφωνο επικοινωνίας

      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή μαζί σας το συντομότερο δυνατό.
      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας.

      X

        Στοιχεία εταιρίας

        Επωνυμία επιχείρησης*

        Tαχ. δ/νση διοίκησης

        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

        Έτος ίδρυσης

        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας

        Oνοματεπώνυμο*

        Email

        Τηλ