H προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και η συμβολή του ΣΕΒ

Άρθρο κας Βίκυς Μακρυγιάννη, Senior Advisor ExportReady ΣΕΒ στον Ετήσιο Οδηγό BUSINESS ΚΥΠΡΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ 2021

Οι επιχειρήσεις – μέλη του ΣΕΒ καλύπτουν σήμερα το 45% της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας. Ο ΣΕΒ στηρίζει τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις με το πλέγμα υπηρεσιών «ExportReady».

Η Ελληνική οικονομία παραμένει μία εσωστρεφής οικονομία, με τις εξαγωγές αγαθών, να διαμορφώνονται το 2020 περίπου στο 18,1% του ΑΕΠ, όταν το αντίστοιχο μέγεθος είναι 25,8% στην Πορτογαλία, 24,9% στην Ιταλία, 23,3% στην Ισπανία και 35,8% στην Γερμανία. Ωστόσο, παρά τις δυσμενείς οικονομικές συγκυρίες καθώς και την πανδημία του τελευταίου έτους, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 48,5% από το 2010 έως το 2020 -πλησιάζοντας, για πρώτη φορά, το 2019, τα 34 δις ευρώ-.

Οι επιχειρήσεις-μέλη του ΣΕΒ, εκτιμάται ότι καλύπτουν το 45% της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας. Ο ΣΕΒ, στηρίζει ενεργά τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις και συμβάλλει στην επιτυχία των εξαγωγικών τους δραστηριοτήτων, με το πλέγμα υπηρεσιών «ExportReady».

Στόχος των υπηρεσιών μας, είναι οι εταιρείες να αποκτήσουν καλύτερη εσωτερική οργάνωση και πληρέστερη ενημέρωση για αγορές-στόχους, με επαρκή στοιχεία για το πολιτικό και οικονομικό ρίσκο, τις καταναλωτικές τάσεις, τα εμπόδια εισόδου στην εκάστοτε αγορά, καθώς και τους πιθανούς ανταγωνιστές. Και το κυριότερο, να αποκτήσουν ευκαιρίες δικτύωσης με δυνητικούς πελάτες στις αγορές του εξωτερικού, μέσα από τη συμμετοχή τους στις επιχειρηματικές αποστολές που διοργανώνουμε μαζί με τους υπόλοιπους εξαγωγικούς φορείς της χώρας, με την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών, της Enterprise Greece και της Eurobank.

Μέχρι την εμφάνιση της πανδημίας, οπότε και ανεστάλησαν τουλάχιστον προσωρινά, οι επιχειρηματικές αποστολές του ΣΕΒ χαρακτηρίζονταν από μεγάλο ποσοστό επιτυχίας, με περίπου μία στις δυο επιχειρήσεις από αυτές που συμμετείχαν, είτε να έχει κλείσει εμπορική συμφωνία σε αγορά-στόχο, είτε να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο διαπραγματεύσεων. Σύμφωνα με το συνήθη προγραμματισμό, πραγματοποιούνται σε τακτικά χρονικά διαστήματα και κατά προτεραιότητα σε νέες και αναπτυσσόμενες αγορές. Ο λόγος για τον οποίο ο ΣΕΒ εστιάζει σε αυτές τις αγορές είναι ότι οι Έλληνες εξαγωγείς έχουν ήδη πρόσβαση και εδραιωμένες επαφές στην Ευρώπη και τις κοντινές σε αυτήν περιοχές. Συνεπώς, έχουμε εστιάσει το ενδιαφέρον μας, στις αγορές της Ν.Α. Ασίας και της Υποσαχάριας Αφρικής. Στην πλειονότητά τους, οι χώρες αυτές έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά: οικονομική άνθηση, νέο σε ηλικία πληθυσμό, αυξανόμενες καταναλωτικές και αναπτυξιακές ανάγκες.

Οφείλουμε συνεπώς, να μελετήσουμε αυτές τις νέες αγορές, να κατανοήσουμε τις καταναλωτικές τους συνήθειες και να εκμεταλλευτούμε κατάλληλα τις ευκαιρίες που δημιουργούνται. Δεν είναι τυχαίο ότι κυβερνήσεις και επιχειρήσεις από όλον τον κόσμο, σπεύδουν να ενισχύσουν τους διπλωματικούς, στρατηγικούς και εμπορικούς δεσμούς τους με την Υποσαχάρια Αφρική, στην οποία, από το 2010 έως το 2016, άνοιξαν περισσότερες από 320 Πρεσβείες.

Συμπληρωματικά και με στόχο μία εθνική σύμπλευση, τον Οκτώβριο του 2018, ο ΣΕΒ ανέλαβε την πρωτοβουλία και ένωσε δυνάμεις με όλους τους εξαγωγικούς φορείς της χώρας, όπως με: το Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΣΕΒΕ), το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ), τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (ΠΣΕ), την Enterprise Greece και το Σύνδεσμο Εξαγωγέων Κρήτης (ΣΕΚ). Επίσης, προχώρησε στη σύσταση μίας Ομάδας Εξωστρέφειας, η οποία εξετάζει και υποβάλει προς την κυβέρνηση τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις.

Οι υπηρεσίες του ΣΕΒ κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης υγειονομικής κρίσης, ο ΣΕΒ στάθηκε δίπλα στις επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους για τον περιορισμό των αρνητικών οικονομικών επιπτώσεων του lockdown. Πραγματοποιήθηκαν τηλεδιασκέψεις με τις αρμόδιες επιτροπές και ομάδες του ΣΕΒ, σε Αττική και περιφέρεια, για την καλύτερη ενημέρωση σχετικά με τα προβλήματα που προέκυψαν και το συντονισμό των δράσεων για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπισή τους. Παράλληλα, υποβλήθηκαν στη δημόσια διοίκηση υπομνήματα σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς και για τις δράσεις που υιοθετήθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο από τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ε.Ε. για την έξοδο από την κρίση. Επιπρόσθετα, κατατέθηκαν προτάσεις στο Συμβούλιο Εφοδιαστικής Αλυσίδας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που είχαν παρουσιαστεί κατά τις παραδόσεις κατ’οίκον. Τέλος, μέσω της ιστοσελίδας μας, σε τακτικά χρονικά διαστήματα, δημοσιεύονταν όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις στο μέτωπο της πανδημίας.

Η πανδημία όμως, έφερε και απρόβλεπτες ανατροπές στο διεθνές εμπόριο, επιβεβαιώνοντας την πεποίθηση ότι δεν αρκεί να είμαστε καλοί παραγωγοί. Πρέπει διαρκώς να γινόμαστε καλύτεροι έμποροι. Οι υπηρεσίες ExportReady έθεσαν ως προτεραιότητα την άμβλυνση των επιπτώσεων της πανδημίας στις επιχειρήσεις, με διαρκή ενημέρωση για τις διεθνείς αγορές.

Στο επίκεντρο οι αλλαγές και ανατροπές στο διεθνές εμπόριο
Ειδικότερα, αυτό το διάστημα ο ΣΕΒ διοργάνωσε μία σειρά από ψηφιακά εργαστήρια για την ενίσχυση και των εξαγωγών και την εκπαίδευση των στελεχών. Με διευρυμένη θεματολογία, από τις εμπορικές διαπραγματεύσεις και το branding, έως το ψηφιακό marketing και το ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και τις εξαγωγικές ευκαιρίες στην εποχή της Covid-19, τα εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν με ομιλητές τόσο ακαδημαϊκούς, όσο και υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς, μέλη του ΣΕΒ.

Μέσα από αυτές τις συζητήσεις, αναδείχτηκαν σημαντικά μηνύματα και κατευθύνσεις, όπως ότι:

1. Οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα στη νέα τεχνολογική και εμπορική πραγματικότητα.

2. Το εμπόριο πλέον εστιάζει σε περιφερειακές αγορές όπου οι μεταφορές διευκολύνουν τις αλυσίδες εφοδιασμού.

3. Η παραγωγή πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες καταναλωτικές συνήθειες όπως υγιεινά προϊόντα, συσκευασίες ατομικής κατανάλωσης, ασφαλή ταχυ-μεταφορά.

4. Η Πολιτεία πρέπει να διευκολύνει με στήριξη της ρευστότητας, αναμόρφωση του ΟΑΕΠ, αλλά και διαρκή βελτίωση της διεθνούς εικόνας της Ελλάδας.

Ο ΣΕΒ, ως το μεγαλύτερο επιχειρηματικό δίκτυο, θα συνεχίσει να συμβάλλει στο μετασχηματισμό της χώρας σε μία παραγωγική, εξωστρεφή και ανταγωνιστική οικονομία. Θα συνεχίσουμε να συμβάλλουμε τόσο με το πλέγμα υπηρεσιών που σας ανέφερα, όσο και με προτάσεις για δομικές μεταρρυθμίσεις που θα κάνουν την ελληνική οικονομία περισσότερο εξωστρεφή και ανταγωνιστική. Όπως τονίζουμε συχνά, η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας είναι δύσκολο «σπορ» αλλά μονόδρομος για την ανάπτυξη.

X

    Στοιχεία εταιρίας

    Επωνυμία επιχείρησης*

    Tαχ. δ/νση διοίκησης

    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

    Έτος ίδρυσης

    Αριθμός εργαζομένων

    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας

    Oνοματεπώνυμο*

    Email

    Τηλ

    X

      Το όνομά σας *

      Το επίθετό σας *

      Email *

      Τηλέφωνο επικοινωνίας

      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή μαζί σας το συντομότερο δυνατό.
      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας.

      X

        Στοιχεία εταιρίας

        Επωνυμία επιχείρησης*

        Tαχ. δ/νση διοίκησης

        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

        Έτος ίδρυσης

        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας

        Oνοματεπώνυμο*

        Email

        Τηλ