ΟΠΣ-ΑΔΕ: Το νέο ψηφιακό σύστημα για την αδειοδότηση και τον έλεγχο των επιχειρήσεων
Θέμις Ευτυχίδου
Γενική Γραμματέας Βιομηχανίας, Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων
Άρθρο στο Μηνιαίο Ενημερωτικό Δελτίο ΣΕΒ – Ρυθμιστικό Περιβάλλον και Επιχειρήσεις – 31 Ιανουαρίου 2023
Τα τελευταία έτη στην χώρα μας έχει εκκινήσει μία μεγάλη προσπάθεια βελτίωσης – απλούστευσης – του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, η οποία έχει επιφέρει καρπούς αν αναλογιστούμε την αύξηση της επιχειρηματικότητας, τις νέες επενδύσεις και την κατάταξη της χώρας σε διεθνείς δείκτες.
Όμως, το επιχειρηματικό περιβάλλον δεν αλλάζει από τη μια στιγμή στην άλλη. Αντιθέτως είναι μια αέναη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που είναι δυναμική και αλλάζει συνεχώς. . Παλαιότερα, με την ψήφιση ενός νόμου λέγαμε πώς έχουμε – και πράγματι είχαμε – μία μεταρρύθμιση. Πλέον, δεν αρκεί αυτό. Η απλούστευση σχεδόν πάντοτε συνοδεύεται από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών. Κι όταν μιλάμε για το δίδυμο απλούστευση – ψηφιοποίηση, δεν εννοούμε πώς το έγχαρτο γίνεται απλώς pdf, αλλά πως καταργούνται ολόκληρα βήματα διαδικασιών και μέσω μίας ψηφιακής πλατφόρμας μπορεί τόσο ο πολίτης όσο και η δημόσια διοίκηση να διεκπεραιώνουν τις εργασίες τους ταχύτερα. Το βλέπουμε πια καθημερινά.
Τέτοια παραδείγματα μεταρρυθμίσεων είναι και η απλούστευση της αδειοδότησης οικονομικών δραστηριοτήτων, καθώς και η βελτιστοποίηση του ελέγχου των επιχειρήσεων, που επεκτείνονται συνεχώς και σύντομα θα τεθούν στο πλαίσιο του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος – Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ). Πρόκειται για ένα κεντρικό σύστημα που ψηφιοποιεί το σύνολο της αδειοδότησης και του ελέγχου των επιχειρήσεων και θα είναι το σημείο επαφής των πολιτών με τη Δημόσια Διοίκηση. Με απλά λόγια μέσω του ΟΠΣ-ΑΔΕ ένας υπάλληλος (Υπουργείου, Περιφέρειας, Αστυνομίας, Πυροσβεστικής και άλλων φορέων, αφού το σύστημα υποστηρίζει πάνω από 27 τύπους φορέων και πάνω από 1.200 φορείς), μπορεί να ελέγξει όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά που «ανεβάζει» η ενδιαφερόμενη επιχείρηση ή να προγραμματίσει τον έλεγχό της με φυσική παρουσία.
Πιο συγκεκριμένα μέσω του ΟΠΣ-ΑΔΕ: (α) ένας πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να μεταφορτώσει όλα τα δικαιολογητικά της επιχείρησης και να εκκινήσει αμέσως την λειτουργία της (αν εμπίπτει στην γνωστοποίηση), (β) μια επιχείρηση θα μπορεί να λάβει έγκριση (αν υπάγεται στη διαδικασία της έγκρισης, πρώην «άδειας»), και αυτό πλέον θα πραγματοποιείται ψηφιακά από την αρμόδια υπηρεσία, (γ) θα διαλειτουργεί με πλήθος άλλων συστημάτων, επιτρέποντας τον συντονισμό όλων των εμπλεκόμενων με το σύστημα της αδειοδότησης, (δ) θα υπάρχει η δυνατότητα της δημόσιας διοίκησης να διαχειρίζεται υποθέσεις και να αλληλεπιδρά, τόσο υπηρεσιακά όσο και με τους πολίτες/επιχειρήσεις, (ε) θα αναλύεται η επικινδυνότητα μίας επιχείρησης και έτσι θα ρυθμίζεται η συχνότητα των ελέγχων, και (στ) θα αποθηκεύεται ιστορικό ελέγχων, ενεργειών και αποτελεσμάτων.
Σε αριθμούς, το ΟΠΣ-ΑΔΕ έως σήμερα – κατά την πιλοτική και εκπαιδευτική του λειτουργία – έχει 5.010 χρήστες, 1.259 φορείς, επιτρέπει πάνω από 640 ενέργειες και απευθύνεται σε 40 οικονομικές δραστηριότητες, ήτοι πάνω από 350 χιλιάδες επιχειρήσεις, οι οποίες θα αυξηθούν καθώς η μεταρρύθμιση επεκτείνεται.
Ως προς τα οφέλη του ΟΠΣ-ΑΔΕ, από τα άμεσα αναμενόμενα είναι η μείωση του διοικητικού βάρους, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το Δημόσιο. Επιπλέον, διασφαλίζεται η διαφάνεια σε όλες τις ενέργειες του Δημοσίου, καθώς και η ταχύτερη λήψη αποφάσεων ως προς τους ελέγχους των επιχειρήσεων, αφού πλέον όλα τα εργαλεία που υιοθετήθηκαν τα προηγούμενα έτη (ανάλυση κινδύνου, φύλλα ελέγχου, Μοντέλο Ενεργειών Συμμόρφωσης) ψηφιοποιούνται πλήρως, ενισχύοντας έτσι τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων και εδραιώνοντας σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ ελεγκτών και ελεγχόμενων επιχειρήσεων.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα, το ΟΠΣ-ΑΔΕ μέσα στο επόμενο δίμηνο θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία και έως το τέλος του έτους αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία.