Σε νέα δεδομένα το παρόν και το μέλλον της εφοδιαστικής αλυσίδας
Τοποθέτηση Δρ. Γιώργου Ξηρογιάννη, Γενικού Διευθυντή ΣΕΒ, στο αφιέρωμα της Ναυτεμπορικής “Focus in Business: Υποδομές-Logistics”
Η εφοδιαστική αλυσίδα έχει κομβική σημασία στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Ενώ παραδοσιακά αναγνωρίζεται ως κύριος βραχίονας υποστήριξης της βιομηχανίας, πλέον προσφέρει υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας στην τεχνολογία, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τον τουρισμό, τον αγροτικό τομέα ακόμα και τη δημόσια διοίκηση.
Αυτό αναφέρει ο Δρ Γιώργος Ξηρογιάννης, Γενικός Διευθυντής ΣΕΒ, με αφορμή το αφιέρωμα της “Ν” στα Logistics. Σε ένα δύσκολο και έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, οι επιχειρήσεις του κλάδου στηρίζουν την οικονομία και την τοπική κοινωνία επενδύοντας σε εγκαταστάσεις και σε σύγχρονο εξοπλισμό. Ενισχύουν την εξαγωγική δυναμική της οικονομίας και θωρακίζουν τη γεωγραφική δυνατότητα της χώρας να αποτελέσει μια πύλη ζωτικής εμπορευματικής σημασίας για την Ευρώπη.
Mέσα από τη συνεργασία με φορείς, όπως η στρατηγική ανάπτυξης των επιχειρήσεων του κλάδου, η βελτίωση του ρυθμιστικού και αδειοδοτικού περιβάλλοντος, η αναβάθμιση των υποδομών, τα επενδυτικά κίνητρα και η ψηφιοποίηση, έχουμε πετύχει πολλά, προσθέτει ο κ. Ξηρογιάννης.
Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε, τονίζει, για την προσαρμογή του κλάδου σε νέα δεδομένα όπως η πράσινη εφοδιαστική και ο εξορθολογισμός των αστικών διανομών. Σε όλα τα πεδία, η κατανόηση είναι κοινή και η συνεργασία δεδομένη, ώστε να πετύχουμε ένα βασικό στρατηγικό στόχο: την προσέλκυση διεθνούς φορτίου και την εδραίωση της θέσης της Ελλάδας ως ηγετικού διαμετακομιστικού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
“Σε ένα περιβάλλον μεγάλων διεθνών ανακατατάξεων, οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι έτοιμες να συμβάλουν ακόμα περισσότερο στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας. Έχουν τις προϋποθέσεις να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη εγχώρια προστιθέμενη αξία και ο ΣΕΒ θα στηρίξει την προσπάθεια αυτή με όλες του τις δυνάμεις”, επισημαίνει ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ.
Το μέγεθος των προκλήσεων που πυροδοτούν οι διαδοχικές κρίσεις, οι φυσικές καταστροφές και οι γεωοικονομικές ανακατατάξεις, συνεχίζει, επιτάσσουν την άμεση δρομολόγηση γενναίων τομών από την Πολιτεία και την εκπόνηση συνεκτικών σχεδίων από τις επιχειρήσεις για την μετάβαση και προσαρμογή τους στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και της κλιματικά ουδέτερης οικονομίας. Η απελευθέρωση της αναπτυξιακής δυναμικής ζωτικών κλάδων της οικονομίας (μεταποίηση, εφοδιαστική αλυσίδα) προϋποθέτει τη συνεργασία δημόσιας διοίκησης-επιχειρήσεων, με στόχο την επίσπευση πρωτοβουλιών και παρεμβάσεων σε θεματικές περιοχές προτεραιότητας, όπως είναι:
Η πράσινη μετάβαση της βιομηχανίας και των μεταφορών. Η πορεία προς την κλιματικά ουδέτερη οικονομία αναμένεται να αποτελέσει μία μακρά και επίπονη διαδικασία. Οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν στις πρόσθετες επιβαρύνσεις που θα προκύψουν από την εφαρμογή του CBAM, του νέου ETS καθώς και μιας σειράς πράσινων επίναυλων.
Ειδικότερα, η πρόκληση της πράσινης μετάβασης για τις μεταφορές είναι ακόμη μεγαλύτερη, δεδομένου ότι η ΕΕ δρομολογεί εξαιρετικά φιλόδοξες προτάσεις μείωσης των εκπομπών από τα νέα φορτηγά κατά 45% για την περίοδο 2030-2034 και 90% από το 2040. Παράλληλα, η χώρα μας διαθέτει τον μεγαλύτερο σε ηλικία στόλο φορτηγών στην ΕΕ (23 έτη έναντι 14 του ευρωπαϊκού μ.ο.) με το κόστος αντικατάστασης από φιλικά στο περιβάλλον οχήματα, να φαντάζει απαγορευτικό, υπό τις παρούσες συνθήκες.
Είναι προφανές ότι πρέπει να επισπευστεί η προετοιμασία της χώρας για την ενσωμάτωση των πράσινων μορφών ενέργειας (ηλεκτροκίνηση και υδρογονοκίνηση) στις εγχώριες μεταφορές. Πέραν της διερεύνησης ενίσχυσης του πρόσθετου κόστους για την προμήθεια “πράσινων” φορτηγών με πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων που παρέχει η ευρωπαϊκή νομοθεσία, χρειάζεται η διαμόρφωση ενός συνεκτικού υποστηρικτικού ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς και η διευκόλυνση εγκατάστασης υποδομών φόρτισης σε πυκνές συγκεντρώσεις επιχειρήσεων εφοδιαστικής με σημαντικό στόλο επαγγελματικών οχημάτων.
Η αναβάθμιση των υποδομών και η διευκόλυνση του μεταφορικού έργου που δυσχεραίνεται από την απουσία διατροπικών μεταφορών, την έλλειψη ολοκληρωμένης πολιτικής δημόσιων υποδομών για τις ανάγκες της Βιομηχανίας & της Εφοδιαστικής και τις περιορισμένες δυνατότητες του σιδηροδρομικού δικτύου. Υπό αυτό πρίσμα, προτείνονται στοχευμένες θεσμικές πρωτοβουλίες και έργα υποδομών που αφορούν μεταξύ άλλων:
- Επικαιροποίηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών της Ελλάδας, με βασικό άξονα την εξυπηρέτηση περιοχών με σημαντικό όγκο βιομηχανικής παραγωγής και παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής
- Επίσπευση των συνδέσεων των επιχειρηματικών πάρκων, των άτυπων βιομηχανικών συγκεντρώσεων & συγκεντρώσεων εφοδιαστικής με το υφιστάμενο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο με τη χρήση χρηματοδοτικών εργαλείων όπως οι ΣΔΙΤ και οι Παραχωρήσεις
- Ενίσχυση του ρόλου του σιδηροδρόμου στις εμπορευματικές μεταφορές στο πλαίσιο μιας συνολικής εθνικής προσπάθειας αναζωογόνησης των σιδηροδρομικών μεταφορών και σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μ.ο.
Καμία συζήτηση δεν μπορεί να γίνει για την επόμενη μέρα των μεταφορικών υποδομών, εάν δεν καταστεί κοινός τόπος ότι απαιτείται επανασχεδιασμός του τρόπου κατασκευής και λειτουργίας των υποδομών για να αντιμετωπιστούν οι φυσικές καταστροφές που πυροδοτούν οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.