Σύγχρονη εκπαίδευση για άλμα στην ανάπτυξη, άρθρο του Γενικού Διευθυντή ΣΕΒ, κ. Α. Χατζόπουλου, στην Καθημερινή της Κυριακής, 29/9/2019
Η χώρα μας για να φύγει γρήγορα μπροστά χρειάζεται πολλές, νέες και παραγωγικές, εγχώριες και διεθνείς, επενδύσεις. Ο ΣΕΒ έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί με τεκμηριωμένες προτάσεις για πολιτικές που θα τις ενισχύσουν.
Όσες όμως υποδομές και αν δημιουργήσουμε, όσα κίνητρα και αν δώσει η Πολιτεία για επενδύσεις, αν δεν υπάρχει επαρκές σε ποιότητα και σε αριθμό ανθρώπινο δυναμικό για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις στο μετασχηματισμό τους, έχει γίνει μόνο η μισή δουλειά. Γιατί ο απόλυτα κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη είναι το ανθρώπινο κεφάλαιο.
Σήμερα, που στις πολιτικές για την ανάπτυξη και τις επενδύσεις γίνονται πράγματα προς την κατεύθυνση που χρειάζεται η οικονομία μας, το ίδιο πρέπει να κάνουμε και για τους ανθρώπους. Να κινηθούμε και να συνεργαστούμε για την εκπόνηση αποτελεσματικών πολιτικών που θα ενδυναμώσουν τις γνώσεις, το ταλέντο και τις δεξιότητες.
Μετά την τιθάσευση του δημοσιονομικού ελλείμματος, που επιτεύχθηκε με πολύ κόπο, θυσίες και σκληρή δουλειά, τώρα οφείλουμε να εργαστούμε για να μειώσουμε το έλλειμα παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας, που είναι συνυφασμένο και με το έλλειμα παιδείας που έχουμε.
Για αυτό πιστεύουμε ότι μία από τις πιο σημαντικές μας προτάσεις αφορά στη δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος που παράγει μορφωμένους και καλά καταρτισμένους νέους, σε πεδία με επαγγελματική προοπτική, που είναι καταλύτης για την ανάπτυξη και την ευημερία μιας χώρας.
Δεν είναι μόνο το ότι σήμερα οι μισοί σχεδόν μαθητές μας είναι λειτουργικά αναλφάβητοι, γεγονός που θα πρέπει να κτυπήσει πολλά καμπανάκια για το άμεσο μέλλον. Ούτε το γεγονός ότι το ποσοστό συμμετοχής στην ανώτατη εκπαίδευση (ένας από τους λίγους δείκτες όπου δεν είμαστε ουραγοί) δε συμβαδίζει με τις μεγάλες ελλείψεις στην αγορά εργασίας σε σύγχρονες δεξιότητες. Υπάρχει ένα σημαντικό, διαρθρωτικό πρόβλημα πίσω απ’ όλα αυτά. Οι αστοχίες της τεχνικής, τεχνολογικής και επαγγελματικής μας εκπαίδευσης και κατάρτισης, που σηματοδοτούν την αποτυχία του εκπαιδευτικού μας συστήματος να συνδεθεί αρμονικά με τις παραγωγικές προκλήσεις του σήμερα και του αύριο. Μια τάση, που αν συνεχιστεί, θα εξελιχθεί σε βαρίδι για την οικονομική ανάπτυξη.
Αποτέλεσμα αυτού του διαρθρωτικού προβλήματος είναι και το έλλειμα των κατάλληλων γνώσεων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού μας, ιδιαίτερα ως προς την κάλυψη των αναγκών των επιχειρήσεων. Είναι ενδεικτικό ότι το 35% των επιχειρήσεων του δείγματος στην έρευνα του ΣΕΒ, αδυνατεί να βρει εργαζόμενους και στελέχη με τις κατάλληλες δεξιότητες, τη στιγμή που η ανεργία στη χώρα μας, αν και μειούμενη τελευταία, παραμένει η υψηλότερη στην Ευρώπη.
Ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα της τεχνικής, τεχνολογικής και επαγγελματικής κατάρτισης και η σύνδεσή της με τις προκλήσεις και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας είναι η επόμενη μεγάλη μεταρρυθμιστική πρόκληση. Μια πρόκληση στην οποία, ούτε το δημόσιο, ούτε ο ιδιωτικός τομέας μπορούν να ανταπεξέλθουν μόνοι. Η συνεργασία είναι επιβεβλημένη και κρίσιμη προϋπόθεση επιτυχίας. Για τον ιδιωτικό τομέα η πρόκληση είναι η ενσωμάτωση της εκπαίδευσης και της συνεχούς αναβάθμισης των εργαζομένων στο DNA των επιχειρήσεων. Για την Πολιτεία, η πρόκληση έγκειται στην ουσιαστική σύνδεση των φορέων εκπαίδευσης, όλων των βαθμίδων, με την αγορά, τις επιχειρήσεις και τις τεχνολογικές εξελίξεις.
Αυτή η ατζέντα αγγίζει το παρόν και μέλλον της εργασίας και αποτελεί μία από τις μεγάλες προτεραιότητες του ΣΕΒ για το μέλλον. Και η πρόκληση για ολόκληρη την κοινωνία μας θα γίνεται όλο και πιο μεγάλη, με δεδομένο ότι περνάμε πια σε μια φάση, που τα πολλά χρόνια που θα εργαζόμαστε, ακριβώς λόγω της τεχνολογίας, θα χρειαζόμαστε συνεχή επικαιροποίηση των γνώσεών μας και συχνά την αλλαγή επαγγέλματος ή πεδίου εργασίας.