E-Commerce: τo τέλος της αρχής…- Άρθρο του Δημήτρη Βέργαδου, Δ/ντή Τομέα ΜΜΕ, Θέσεων και Ενημέρωσης ΣΕΒ, στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής, 6/6/2020
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, μαζί με την τηλεργασία, την τηλεκπαίδευση, τις διαδικτυακές συσκέψεις, όπως και γενικά τις ψηφιακές υποδομές επιχειρηματικής συνέχειας, δημιούργησαν νέες προκλήσεις και άλλαξαν το τοπίο. Ουσιαστικά, η κρίση του κορονοϊού λειτούργησε ως ένας ψηφιακός καταλύτης που έφερε στην επιφάνεια τις κυοφορούμενες, εδώ και πολύ καιρό, τάσεις στους τομείς της οργάνωσης εργασίας και ευρύτερα στην οικονομία. Αν και η διεπαφή με τις νέες αυτές τεχνολογικές εφαρμογές έγινε σε αρκετές περιπτώσεις υπό την πίεση της ξαφνικής κρίσης και της ανάγκης για συνέχιση της επιχειρηματικής λειτουργίας και εργασιακής ζωής, το τελικό ισοζύγιο καταγράφεται σαφώς ως θετικό. Κατ’ άλλους, αποκτήσαμε έναν νέο ψηφιακό εαυτό, για την ακρίβεια όμως βρήκαμε έναν ψηφιακό βοηθό, που στο χέρι μας είναι να τον αξιοποιήσουμε σωστά για να μάθουμε να επικοινωνούμε, να συνδιαλεγόμαστε και να οργανώνουμε τη ζωή μας – πιο αποτελεσματικά.
Η ψηφιακή επιτάχυνση δημιουργεί αξία
Οι εξελίξεις δε, αναμένονται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες στο πεδίο της αγοράς, ιδιαίτερα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που βίωσε μια πραγματική κοσμογονία λόγω των μέτρων για τον κορονοϊό. Η επιτάχυνση της τελευταίας περιόδου αποτυπώνεται στα νούμερα που είναι εντυπωσιακά: ενδεικτικά, ο Απρίλιος του 2020 έκλεισε με αύξηση 171% των ηλεκτρονικών πωλήσεων, σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι, όταν ήδη ολόκληρο το 2019 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις B2C απέφεραν €5,8 δισ. Από τους νέους πελάτες που για πρώτη φορά ίσως ψώνισαν ηλεκτρονικά, οι έρευνες δείχνουν ότι τουλάχιστον οι μισοί θα παραμείνουν ενεργά ψηφιακοί και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Επίσης, το 87% των Ελλήνων καταναλωτών πραγματοποίησαν τις ηλεκτρονικές τους αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, αναδεικνύοντας την ανάγκη υποστήριξης των επιχειρήσεων στην παροχή της πληρέστερης δυνατής ενημέρωσης των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Ο Πρακτικός Οδηγός για το E-Commerce
Με βάση τις εξελίξεις αυτές και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας διαρκείας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, ο ΣΕΒ κυκλοφόρησε έναν Πρακτικό Οδηγό για το E-Commerce και τη σωστή επικοινωνία των επιχειρήσεων με τους καταναλωτές. Με οπτικά παραδείγματα και πρακτικές οδηγίες, ο Οδηγός παρέχει χρήσιμες συμβουλές για τη διευκόλυνση της συμμόρφωσης των επιχειρήσεων στις απαιτήσεις ενημέρωσης των ψηφιακών καταναλωτών και την καλύτερη δυνατή επεξήγηση των πληροφοριών που πρέπει να γνωρίζουν πριν από την ολοκλήρωση των αγορών τους – από το πώς μπορούν να ασκούν το δικαίωμα υπαναχώρησής τους έως τη δυνατότητα προσφυγής τους σε εξωδικαστικούς μηχανισμούς επίλυσης διαφορών και την τυχόν δέσμευση της επιχείρησης από σχετικούς Κώδικες Δεοντολογίας.
Οι νέες καταναλωτικές εμπειρίες θα μείνουν
Η επόμενη ημέρα σηματοδοτεί το «τέλος της αρχής» για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Η επέλαση της ψηφιακής τεχνολογίας διαμορφώνει τους νέους όρους στο επιχειρείν. Οι καταναλωτικές συνήθειες και οι συμπεριφορές που αποκτήθηκαν, πρόσφατα, ήρθαν για να μείνουν. Το εμπόριο ήταν πάντοτε ευαίσθητο στις νέες προκλήσεις και εν πολλοίς πρωτοπόρο στην υιοθέτηση νέων τάσεων. Στο μέλλον θα αναδειχθεί μια νέα μορφή λιανεμπορίου, όπου το φυσικό κατάστημα, αξιοποιώντας τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες (όπως πχ. αισθητήρες δαπέδου, έξυπνους καθρέφτες και καλάθια, ψηφιακούς βοηθούς και αισθητήρες), γίνεται «έξυπνο» και διασυνδέεται με τις ψηφιακές πλατφόρμες αγορών και με τις αλυσίδες εφοδιασμού. Ο νέος καταναλωτής «διασυνδεδεμένος», καλύτερα ενημερωμένος, πιο γρήγορος στις αποφάσεις του από ποτέ, μετατοπίζει το όριο του ανταγωνισμού. Με οδηγό τις νέες προσωποιημένες εμπειρίες και την εξυπηρέτηση καταναλωτή 360ο, στο εμπόριο ανατέλλει μια νέα εποχή. Με βασικό πάντα νόμισμα, την εμπιστοσύνη και τις καθαρές σχέσεις.