Ενημερωμένες επιχειρήσεις και καταναλωτές, θεμέλιο για μια υγιή αγορά
Άρθρο κ. Γιάννη Γιώτη, Αντιπροέδρου ΔΣ του ΣΕΒ και επικεφαλής της ομάδας εργασίας καταναλωτή, Πρόεδρος ΔΣ του ΣΕΒΤ και Πρόεδρος της εταιρείας θρεπτικών προϊόντων «ΓΙΩΤΗΣ Α.Ε», στην Καθημερινή
Σε μια εποχή κατά την οποία τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις, έχει ιδιαίτερη σημασία η εξεύρεση πρακτικών λύσεων για τη διαχείριση των καθημερινών ζητημάτων που αντιμετωπίζουν. Δυο κρίσιμες παράμετροι που βοηθούν σε αυτή τη διαχείριση είναι αφενός η ποιότητα και σαφήνεια του κανονιστικού πλαισίου, το οποίο οφείλει επιπλέον να είναι σύγχρονο και αφετέρου η σωστή ενημέρωση επιχειρήσεων και καταναλωτών.
Στον ΣΕΒ, τα θέματα της προστασίας του καταναλωτή εντάσσονται στις βασικές μας προτεραιότητες. Θεωρούμε δε ότι η έγκαιρη και ορθή ενημέρωση όλων των συντελεστών αποτελεί καίριο παράγοντα διασφάλισης και ενδυνάμωσης της εμπιστοσύνης που πρέπει να χαρακτηρίζει τη σχέση επιχείρησης και καταναλωτή με ιδιαίτερη αξία και χρησιμότητα λόγω των δυναμικών εξελίξεων στην αγορά και τη νομοθεσία.
Γιατί, ακριβώς η κατανόηση περί της ορθής πρακτικής εφαρμογής των κανόνων που άπτονται της προστασίας του καταναλωτή, απαιτεί συχνά εμπεριστατωμένη μελέτη καθώς και νομικές γνώσεις, τις οποίες λίγες επιχειρήσεις και σίγουρα ακόμα πιο λίγοι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν.
Συνεπώς, η απόδοση των νομικών διατάξεων με απλό τρόπο ώστε να γίνουν κατανοητές από τα στελέχη των επιχειρήσεων και τους καταναλωτές συμβάλλει ουσιαστικά στην καλή λειτουργία της αγοράς και την προστασία της καλής σχέσης επιχείρησης – καταναλωτή.
Μέσα από την δράση της Ομάδας Εργασίας Καταναλωτή του ΣΕΒ, εργαζόμαστε να επιτύχουμε ακριβώς αυτό. Να εμπνεύσουμε και να καλλιεργήσουμε συνθήκες αμοιβαίας εμπιστοσύνης ανάμεσα στην επιχείρηση και τον καταναλωτή, προωθώντας την αξία της σωστής ενημέρωσης, ως προϋπόθεση για την οικοδόμηση αυτής της εμπιστοσύνης. Να ευαισθητοποιήσουμε τις επιχειρήσεις για τη σπουδαιότητα της διαρκούς εκπαίδευσης του δυναμικού τους σε ό,τι αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο και τις καλές πρακτικές στο πεδίο της προστασίας του καταναλωτή και να αναπτύξουμε το δίπολο της επιτυχίας: η σωστή ενημέρωση αποτελεί όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές και όφελος για την αγορά ως σύνολο.
Διαχρονικά ενεργή η Ομάδα, έχει μακρά πορεία στην δημιουργία απλών και εύχρηστων Οδηγών που απευθύνονται σε επιχειρήσεις και καταναλωτές και που στοχεύουν στην καλύτερη κατανόηση της νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία της αγοράς και τη διάθεση των προϊόντων και των υπηρεσιών. Οι προσπάθειές μας εστιάζουν στην απλοποίηση των απαιτήσεων του νόμου και στην μεταφορά τους στην συναλλακτική πραγματικότητα, ώστε να επιλύονται απορίες και ερωτηματικά που συχνά μπορεί να αποτελέσουν και αιτία μιας καταναλωτικής διαφοράς.
Μόλις πριν λίγες μέρες, ολοκληρώσαμε έναν Εικονογραφημένο Οδηγό για τη σωστή επικοινωνία των μειώσεων τιμής υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με βάση το σύγχρονο Κώδικα Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις, τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες που εξέδωσε πρόσφατα το Υπουργείο.
Η συνεργασία μας αυτή με το Υπουργείο Ανάπτυξης τόσο στην έκδοση του Πρακτικού Οδηγού όσο και στην εκπόνηση άλλων ενημερωτικών δράσεων όπως η ψηφιακή μας εκδήλωση «Προστασία καταναλωτή: η σωστή ενημέρωση όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές» εδράζεται στην ειλικρινή μας πεποίθηση ότι όλοι, επιχειρήσεις και κράτος, μοιραζόμαστε την ευθύνη για τη διατήρηση της υγιούς λειτουργίας της αγοράς.
Παράλληλα, έχουμε στο ενεργητικό μας τον Οδικό Χάρτη για την καλύτερη εξυπηρέτηση του καταναλωτή, που προσέφερε, κατά το χρόνο έκδοσής του, χρήσιμη καθοδήγηση για την επίλυση των καταναλωτικών διαφορών, όπως επίσης και τον Πρακτικό Οδηγό για την σωστή επικοινωνία επιχειρήσεων και καταναλωτών στο Ηλεκτρονικό Εμπόριο, με τον οποίο επιδιώκουμε να συμβάλουμε στην άμβλυνση ζητημάτων που μπορεί να εγερθούν κατά τις συναλλαγές με τον ψηφιακό καταναλωτή.
Η ευθύνη μας όμως δεν ολοκληρώνεται εδώ. Η επόμενη ημέρα καλεί όλους μας στην ενίσχυση της προσπάθειας για μια στροφή των καταναλωτών προς τη βιώσιμη κατανάλωση, που με τη σειρά της απαιτεί σωστή και πλήρη ενημέρωση αναφορικά με τα χαρακτηριστικά των προϊόντων που τα καθιστούν βιώσιμα.