Η ευκαιρία της ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας
Άρθρο κ. Χρήστου Βασιλάκου, Associate Advisor, Τομέας Βιομηχανίας, Ανάπτυξης, Τεχνολογίας & Καινοτομίας ΣΕΒ, στο περιοδικό RE&D στο αφιέρωμα: «Η Επανάσταση της Αποθήκης» | Δεκέμβριος 2022
«H προσέλκυση επενδυτών για τη δημιουργία υψηλών προδιαγραφών κέντρων εφοδιαστικής αλυσίδας προϋποθέτει μία ολιστική προσέγγιση διευκόλυνσης όλων των σταδίων αδειοδότησης, κατασκευής και λειτουργίας των μονάδων logistics»
Οι διαδοχικές κρίσεις δημιουργούν νέα δεδομένα στο διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον. Οι παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες αναδιατάσσονται και ο ανταγωνισμός μεταξύ των χωρών κλιμακώνεται σε περιφερειακό επίπεδο για την αξιοποίηση των εμπορικών ευκαιριών που αναδύονται.
Σε αυτήν τη νέα συνθήκη, η χώρα μας έχει την ευκαιρία να επιτύχει αύξηση του διερχόμενου διεθνούς φορτίου, κεφαλαιοποιώντας την προνομιακή της θέση ως κομβικού διαμετακομιστικού κέντρου στη Ν.Α. Ευρώπη.
Με έμφαση στην παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας (ελαφρά μεταποίηση, συναρμολόγηση, διαλογή, ετικετοποίηση) και στην προσφορά ανταγωνιστικών συνδυασμένων μεταφορών, οι αναπτυξιακές προοπτικές που διανοίγονται για τα εγχώρια οικοσυστήματα παραγωγής και logistics είναι εξαιρετικά υποσχόμενες.
Ήδη, μέσω της ανάπτυξης κατάλληλων μεταφορικών υποδομών έχουν γίνει τα πρώτα βήματα για τη διεκδίκηση μεγαλύτερου μεριδίου επί των διεθνών εμπορευματικών ροών. Σε αυτά συγκαταλέγονται η μεγέθυνση του ΟΛΠ (5ο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της Ευρώπης στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με 5,3 εκατ. TEU για το 2021, έναντι 2.1 εκατ. TEU το 2012) και η ολοκλήρωση κατά μεγάλο βαθμό του κύριου οδικού δικτύου.
Παραμένουν όμως σημαντικές ελλείψεις και καθυστερήσεις στην ανάπτυξη εμπορευματικών πάρκων εθνικής εμβέλειας που θα παρέχουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, και σύγχρονων μεγάλων αποθηκευτικών κέντρων με δυνατότητες σύνδεσης με ποικιλία μεταφορικών μέσων.
Η χώρα μας χρειάζεται περισσότερα logistics hubs, σε μία εποχή όπου ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Η πρόσφατη ψήφιση της σύμβασης για τη μεγάλη ιδιωτική επένδυση στο Θριάσιο αποτελεί σημείο καμπής για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας με αναμενόμενα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την εθνική οικονομία τα επόμενα χρόνια. Αντίστοιχες προσπάθειες πρέπει να ενθαρρυνθούν και σε άλλες περιοχές της χώρας όπως είναι η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας την εμπορική δυναμική του ΟΛΘ και τις σχεδιαζόμενες σιδηροδρομικές συνδέσεις με τη Θράκη και τα Βαλκάνια.
H προσέλκυση επενδυτών για τη δημιουργία υψηλών προδιαγραφών κέντρων εφοδιαστικής αλυσίδας προϋποθέτει μία ολιστική προσέγγιση διευκόλυνσης όλων των σταδίων αδειοδότησης, κατασκευής και λειτουργίας των μονάδων logistics.
Ειδικότερα, απαιτούνται μεταξύ άλλων:
- Ταχείες ψηφιοποιημένες αδειοδοτικές διαδικασίες, με διασύνδεση των ηλεκτρονικών μητρώων και περιορισμός των δικαιολογητικών μετά από σχετική μελέτη των υφιστάμενων διαδικασιών και διεργασιών.
- Καθιέρωση σύγχρονων περιβαλλοντικών κριτηρίων αδειοδότησης, όπως οι Πρότυπες Περιβαλλοντικές δεσμεύσεις (ΠΠΔ) και η κατάργηση της παρωχημένης πρακτικής κατάταξης βάσει του βαθμού όχλησης
- Επίσπευση της απονομής δικαιοσύνης, καθώς οι πολύχρονες δικαστικές εμπλοκές έχουν καθυστερήσει ή / και ακόμη αναστείλει μεγάλης κλίμακας έργα, λειτουργώντας αποτρεπτικά για τους υποψήφιους επενδυτές. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ο χρόνος οριστικής επίλυσης μιας δικαστικής διαφοράς για τις ελληνικές επιχειρήσεις κυμαίνεται σε πάνω από 4,5 χρόνια.
- Δημιουργία ενός ξεκάθαρου πλαισίου χρήσεων γης και θέσπιση ανταγωνιστικών όρων δόμησης για τις εγκαταστάσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας, αντίστοιχων με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο ΣΕΒ έγκαιρα είχε αναδείξει την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης των υποδομών συνδυασμένων μεταφορών, με έμφαση στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου και την αξιοποίηση των εμπορικών περιφερειακών λιμένων. Η δρομολόγηση ενός φιλόδοξου επενδυτικού πλάνου σιδηροδρομικών συνδέσεων με λιμάνια και βιομηχανικές συγκεντρώσεις, ύψους άνω των 4 δις €, από την Πολιτεία, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Μεγάλη πρόκληση όμως παραμένει η ταχεία ολοκλήρωση του.
Αντίστοιχα, σημαντικές ευκαιρίες και δυνατότητες προσέλκυσης & διακίνησης φορτίου μπορούν να προκύψουν από την μετατροπή των περιφερειακών λιμανιών σε ολοκληρωμένες εμπορευματικές πύλες, υπό την αίρεση της γρήγορης ολοκλήρωσης των διαδικασιών παραχώρησης. Σήμερα, μπορούσε να αξιοποιήσουμε την επενδυτική ορμή στον κλάδο της εφοδιαστικής επιταχύνοντας όλες τις αναγκαίες δομικές μεταρρυθμίσεις και υποδομές.