ΣΕΒ – Innovation Ready: Στόχος να ξεπεραστούν οι εκατό Β2Β συναντήσεις για τις startup το 2022
Άρθρο κας Μάγκυς Αθανασιάδη, Διευθύντριας Τομέα Καινοτομίας του ΣΕΒ, στο newmoney.gr
Όλο το σχέδιο για την διασύνδεση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας με την αγορά. Πότε ακολουθούν θεματικά εργαστήρια για Smart Infrastructures, ΑΙ for Industry, Smart Materials.
Με τη startup σκηνή και την ανάπτυξη μέσω της καινοτομίας να βρίσκονται μόνιμα σε πρώτο πλάνο για την ελληνική οικονομία, ο ΣΕΒ ανεβάζει ρυθμούς.
Στον απόηχο του διαδικτυακού επενδυτικού συνεδρίου «Reinventing Greece through Investments in Innovation» που διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος και οι Innovative Greeks οι εξελίξεις τρέχουν, με έναν από τους στόχους του προγράμματος Innovation Ready του ΣΕΒ την επίτευξη του διπλασιασμού των συνολικών Β2Β συναντήσεων των start ups -οι οποίες συμμετέχουν σε αυτό- με επιχειρήσεις και βιομηχανίες, σε περισσότερες από 100 μέσα στο 2022.
Στους 5 πρώτους κύκλους του Innovation Ready (Βιοτεχνολογία, Βιομηχανία 4.0, Ενέργεια και Κυκλική Οικονομία, Αγροδιατροφή, Ναυτιλία), σε διάστημα περίπου ενός χρόνου, ο αριθμός των νεοφυών εταιρειών που έλαβαν μέρος στις παρουσιάσεις και διασυνδέθηκαν με την αγορά αυξήθηκε στις 54 (ανά κύκλο: Biomed 11, Industry 4.0 11, Energy & Circular Economy 11, Agrofood 11, Maritime 12) ενώ προέκυψαν, ως τώρα, 53 B2B συναντήσεις.
Αυτές διανέμονται, σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney, ως εξής:
Biomed 8, Industry 4.0 9, Energy & Circular Economy 13, Agrofood 3, Maritime 15 (σ.σ. έχουν γίνει και 5 εξατομικευμένες B2B στα smart materials, δηλαδή χωρίς θεματικό εργαστήριο).
Οι Β2Β συναντήσεις είναι διερευνητικού χαρακτήρα για την ανάπτυξη συνεργειών στους τομείς του co-Development, co-Distribution, IP licensing και Equity funding. Ο σχεδιασμός τους προβλέπει ότι η επαφή και η διευκόλυνση της πρώτης συνάντησης γίνεται από τον ΣΕΒ και στη συνέχεια οι δύο πλευρές (startup και μια μεγάλη επιχείρηση-βιομηχανία) συνεχίζουν κατ’ ιδίαν τις συναντήσεις, εφόσον υπάρχει το ανάλογο ενδιαφέρον.
Για να μετουσιωθεί μία εκδήλωση ενδιαφέροντος σε τελική συνεργασία χρειάζεται μεγάλο διάστημα και πολλές συναντήσεις συνεργασίας, καθότι μεταξύ άλλων προϋποθέτουν την ανταλλαγή ευαίσθητων εμπορικών και εταιρικών πληροφοριών. Συνηθώς η ανακοίνωση μίας νέας συνεργασίας γίνεται από τα ίδια τα εμπλεκόμενα μέρη στον χρόνο που επιθυμούν. Μία από αυτές που προηγήθηκαν πρόσφατα είναι της Unipharma με την καινοτόμο εταιρεία optodx (www.optodx.com), spinoff του Δημόκριτου.
Τα 3 πρώτα θεματικά εργαστήρια του ‘22
Στόχος του Innovation Ready θεωρείται η διασύνδεση start ups και ερευνητών με εγχώριες επιχειρήσεις. Οι Β2Β συναντήσεις πραγματοποιούνται με εταιρείες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες διατηρούν εξωστρεφή και εξαγωγικό προσανατολισμό και ως εκ τούτου δραστηριοποιούνται σε αγορές του εξωτερικού σε διάφορους κλάδους (π.χ. φαρμακοβιομηχανίες, πετρελαιοειδή, ναυτιλιακές, κατασκευαστικά υλικά).
«Στόχος μας είναι όλο και περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις καταρχάς να μάθουν για τις νέες τεχνολογίες και τα οφέλη που μπορούν να τους προσφέρουν και να γνωρίσουν τις δυνατότητες που προσφέρονται από το Ελληνικό οικοσύστημα καινοτομίας. Συνεπώς, για εμάς οι Β2Β συναντήσεις είναι πολύ σημαντικές είτε καταλήξουν σε εμπορική συμφωνία είτε όχι. Θα θέλαμε μέσα στο 2022 να ξεπεράσουμε τις 100 Β2Β συναντήσεις. Από εκεί και πέρα ξεκινάει μια μακροπρόθεσμη διαδικασία που διαπέκεται με επιχειρηματικούς, οικονομικούς και τεχνικούς παράγοντες που θα πρέπει να σταθμίσει η εταιρεία ώστε να προχωρήσει σε εμπορική συμφωνία», μας αναφέρουν χαρακτηριστικά πηγές του ΣΕΒ.
Ποιοι κύκλοι έπονται μετά από όσους προηγήθηκαν και με ποιο, περίπου, χρονοδιάγραμμα; Μέχρι στιγμής έχουν προγραμματιστεί για το 1ο εξάμηνο του 2022 τα 3 αμέσως προσεχή θεματικά εργαστήρια: Ιανουάριος- Smart Infrastructures, Μάρτιος-ΑΙ for Industry, Μάιος- Smart Materials.
Μάγκυ Αθανασιάδη: «Βασικός μοχλός ανάπτυξης η καινοτομία»
Η Διευθύντρια Τομέα Καινοτομίας του ΣΕΒ, κ. Μάγκυ Αθανασιάδη ως προς την αποτίμηση της μέχρι τώρα απόδοσης των κύκλων του Innovation Ready και για τις νέες προοπτικές του όλου εγχειρήματος για την στήριξη της καινοτομίας, δηλώνει στο newmoney:
«Η επένδυση στην έρευνα και την καινοτομία θα πρέπει να αποτελέσει τον βασικό μοχλό ανάκαμψης και ανάπτυξης των επιχειρήσεων. Επενδύοντας σε τεχνολογία, εξειδικευμένο προσωπικό, έρευνα, καινοτομία, με τρόπο που να δημιουργεί εγχώρια προστιθέμενη αξία, μπορεί να τους επιτρέψει να πετύχουν ταυτόχρονα σημαντική αύξηση της παραγωγικότητας, μακροπρόθεσμη ανταγωνιστικότητα και επέκταση στις διεθνείς αγορές. Η ανάπτυξη συνεργασιών με start ups και ερευνητικές ομάδες είναι μονόδρομος.
Oι προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η βιομηχανία απαιτούν καινούργιες καινοτόμες ιδέες που δεν μπορούν να γεννηθούν μέσα σε μία εταιρεία μόνο. Χρειάζεται πολύ μεγαλύτερο διανοητικό κεφάλαιο που μόνο με τη συνεργασία με νέες καινοτόμες εταιρείες και την ερευνητική κοινότητα μπορεί να διασφαλιστεί. Από την άλλη πλευρά, οι start ups ωφελούνται σημαντικά από τέτοιες συνεργασίες, αποκτώντας τον πρώτο τους πελάτη ή αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης και τα δίκτυα διανομής.
Το Innovation Ready είναι ένα πολύτιμο εργαλείο που έχει αναπτύξει ο ΣΕΒ προκειμένου να ξεφύγουμε ως χώρα από το φαινομενικό μονόδρομο εισαγωγής τεχνολογίας και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για την παραγωγή νέων καινοτόμων λύσεων και εφαρμογών.»
Οι 7 «άξονες» για την κοινότητα Scale up
Μια άλλη πρωτοβουλία του ΣΕΒ είναι η δημιουργία της κοινότητας Scale up, που σε 7 μήνες ζωής μετρά 59 μέλη. Ο στόχος ο οποίος είχε τεθεί για το 2021 ξεπεράστηκε κατά πολύ, σύμφωνα με στελέχη του Συνδέσμου.
«Όλο και περισσότερες start ups γίνονται μέλη μας γιατί βρίσκουν στον ΣΕΒ την οργάνωση, την σοβαρότητα αλλά και τις υπηρεσίες που αναζητούν. Και είναι μέσα σε αυτές μερικές από τις πιο γνωστές εταιρείες τεχνολογίας στην Ελλάδα που έχουν κάνει πρωτοσέλιδα το τελευταίο χρόνο και έχουν δώσει και μια εθνική υπερηφάνεια στους περισσότερους Έλληνες. Είναι όλες εταιρείες που έχουν ως βάση τους την τεχνολογία και δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς της οικονομίας, biotech, fintech, agrofood, energy, smart materials, maritime, e-commerce/retail tech κλπ.», απαντούν.
Οι 7 «άξονες» των υπηρεσιών που προσφέρονται:
- Διασύνδεση με επιχειρήσεις και τη βιομηχανία για την ανάπτυξη συνεργασιών. Αυτές οι συνεργασίες μπορεί να είναι για co-development, για πιλοτική εφαρμογή ή ακόμη για την εξεύρεση πελατών.
- Βοήθεια να αναπτυχθούν σε ξένες αγορές προσφέροντας στρατηγική πληροφόρηση και διαμεσολάβηση μέσω της υπηρεσίας Export Ready. Επίσης οι Innovative Greeks προσφέρουν τις γνώσεις και τις επαφές τους για να στηρίξουν τις εταιρείες να αναπτυχθούν.
- Με δεδομένη την πρόσβαση σε πολλά funds του εξωτερικού που ενδιαφέρονται να βρουν επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα, διοργανώνονται pitching events.
- Μέσω των Innovative Greeks, προσφέρεται πρόσβαση σε υψηλόβαθμα στελέχη επιχειρήσεων και επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο που προσφέρουν mentoring για business development.
- Σχεδιάζεται σε συνεργασία με το ALBA σειρά επιμορφωτικών σεμιναρίων που ο ΣΕΒ παρέχει δωρεάν στα μέλη του για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του προσωπικού τους.
- Υλοποιούνται δράσεις τόσο για την εξεύρεση όσο και για την διατήρηση ανθρώπινου δυναμικού και τέλος,
- Μέσω του site των Innovative Greeks (www.innovativegreeks.com), του newsletter που εκδίδει ο ΣΕΒ αλλά και άλλων στοχευμένων δράσεων, αναδεικνύεται συστηματικά η Ελλάδα που αλλάζει, το οικοσύστημα καινοτομίας που μεγαλώνει, οι καινοτόμοι Έλληνες επιχειρηματίες και ερευνητές που μεγαλουργούν.
«Για εμάς ο σημαντικός στόχος δεν είναι το πόσο θα μεγαλώσει η κοινότητα SEV Scaleup αλλά το πόσο θα καταφέρουμε να τις βοηθήσουμε να αναπτυχθούν σε ξένες αγορές, να μεγαλώσουν και τελικά να μεταβούν από τον κόσμο των startups στον κόσμο των μεγάλων επιχειρήσεων», σχολιάζουν οι ίδιες πηγές.
Οι 10 πρώτοι κλάδοι
Τα στατιστικά στοιχεία των 534 εταιριών που έχουν μέχρι τώρα ενταχθεί στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων (ΕΜΝΕ) δίνουν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα για το ελληνικό επιχειρείν.
Οι 10 κλάδοι, με αύξοντα ποσοστά συμμετοχής, όπου οι νέοι δημιουργούν καινοτόμες επιχειρήσεις είναι:
Υγεία και επιστήμες ζωής (71 επιχειρήσεις), τουρισμός και φιλοξενία (50 επιχειρήσεις), περιβάλλον και πράσινη ενέργεια (44 επιχειρήσεις), αγροδιατροφή και γεωργία ακριβείας (41 επιχειρήσεις), ψηφιακή προώθηση και μάρκετιγκ (34 επιχειρήσεις), υπηρεσίες ανάλυσης δεδομένων (32 επιχειρήσεις), χρηματοοικονομικές υπηρεσίες/τεχνολογίες (25 επιχειρήσεις), παραγωγή/βιομηχανία (22 επιχειρήσεις), ηλεκτρονικό εμπόριο (21 επιχειρήσεις) και τεχνολογίες εκπαίδευσης (15 επιχειρήσεις).
Πάνω από τις μισές δε, έχουν ουσιαστική επικέντρωση στις εξαγωγές και σε εξωστρεφή δραστηριότητα.
Συμπερασματικά, αυτά τα στοιχεία δεν θυμίζουν σε τίποτα το προ κρίσης αναπτυξιακό πρότυπο, που στηρίχθηκε στην κατανάλωση και στις εσωστρεφείς υπηρεσίες, αλλά μια αναπτυγμένη και καινοτόμο χώρα. Ο στόχος είναι να καταφέρουν οι εταιρείες αυτές να γίνονται όλο και περισσότερες, μεγαλώνοντας συνεχώς την κεφαλαιοποίησή τους, όπως έχει αναφέρει και ο πρόεδρος του ΣΕΒ Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ώστε μέσα στην επόμενη πενταετία να ξεπεράσουν τα 10 δισ. ευρώ σε κεφαλαιοποίηση και γιατί όχι να φτάσουν το 10% του Ελληνικού ΑΕΠ.