Συνέντευξη του Εκτελεστικού Αντιπροέδρου του ΣΕΒ κ. Κωνσταντίνου Μπίτσιου, στο περιοδικό FORTUNE, 2/6/2017
Προτάξατε περίπου 60 δράσεις σε υποδομές, δεξιότητες, σε 11 κλάδους της οικονομίας και στο κράτος. Ποιο είναι περίπου το ποσό των επενδύσεων που απαιτείται για την υλοποίηση τους; Υπάρχει κάποιος τομέας που αποτελεί για εσάς προτεραιότητα;
Το οικονομετρικό μοντέλο που χρησιμοποιείται στη μελέτη προβλέπει αύξηση του ΑΕΠ κατά 4 % (δηλαδή 7,6 δις €) στο τέλος της τετραετίας. Για να έχουμε αυτή την αύξηση του ΑΕΠ, καθώς και τις –πολύ συντηρητικά εκτιμημένες- 50,000 νέες, μόνιμες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας απαιτούνται, πέρα από τις ψηφιακές επενδύσεις που θα έκανε η χώρα ούτως ή άλλως, ένα επιπρόσθετο ποσό των 1,9 δις € σε ιδιωτικές και δημόσιες ψηφιακές επενδύσεις.
Όλοι οι τομείς της οικονομίας θα πρέπει να δουν την πρωτοβουλία του ΣΕΒ ως ένα σήμα αφύπνισης και να επιταχύνουν την ψηφιακή τους μετάβαση. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι όρος επιβίωσης και αυτό ισχύει τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το κράτος. Είναι προϋπόθεση για να ανήκουμε στις ανεπτυγμένες χώρες.
Μερικοί τομείς έχουν προτεραιότητα. Στον πυρήνα του μετασχηματισμού βρίσκεται ο τομέας των τηλεπικοινωνιών. Εκεί, οι επενδύσεις σε δίκτυα νέας γενιάς αποτελούν κρίσιμο προαπαιτούμενο για την ψηφιακή οικονομία. Οι επενδύσεις σε αυτό τον τομέα έχουν αρχίσει, και θα πρέπει να απλουστευτούν οι διαδικασίες της αδειοδότησης, για να επιταχυνθεί η μετάβαση, δεδομένου ότι τα απαραίτητα κεφάλαια υπάρχουν. Κομβικό, επίσης, ρόλο παίζει ο χρηματοπιστωτικός τομέας και οι αναδυόμενες ευκαιρίες για νέες χρηματοοικονομικές εφαρμογές, το λεγόμενο fintech. Εδώ έχουμε ένα διττό στόχο: αφενός μεν ένα σύγχρονο χρηματοπιστωτικό τομέα, που παρέχει τις υπηρεσίες και προϊόντα που απαιτεί η ψηφιακή οικονομία και αφετέρου έναν αναδυόμενο κλάδο fintech, με εξαγωγική δραστηριότητα. Τέλος πολύ σημαντική είναι η ψηφιακή μετάβαση της βιομηχανίας, γιατί η βιομηχανία στη χώρα μας είναι η καρδιά της οικονομίας, έχει εξαγωγικό προορισμό, απορροφά τους εργαζόμενους που έχουν υψηλές δεξιότητες και εξειδικεύσεις και δημιουργεί καλές και σταθερές θέσεις εργασίας.
Ποια ήταν η ανταπόκριση της πολιτείας στη μελέτη του ΣΕΒ για την Ψηφιακή Ελλάδα; Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις σας έπειτα από την παρουσίαση της αναλυτικής μελέτης και των παραδειγμάτων ενός δρόμου ο οποίος μπορεί να οδηγήσει σε βιώσιμη ανάπτυξη;
Η Πολιτεία έχει λάβει μέρος στην εκπόνηση της μελέτης, μέσω εξειδικευμένων workshops που κάναμε για την μετάβαση στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, το Κράτος 2.0. Θα ήθελα δε να τονίσω ότι η μελέτη μας είναι συμπληρωματική στην ψηφιακή στρατηγική της κυβέρνησης, δηλαδή επικεντρώνεται και εξειδικεύει τις απαιτήσεις της ιδιωτικής οικονομίας. H Κυβέρνηση εκπροσωπήθηκε στο Συνέδριο που διοργανώσαμε πρόσφατα για την Ψηφιακή Στρατηγική, και στο οποίο είχαμε συμμετοχή άνω των χιλίων ατόμων. Θα καταθέσουμε και επίσημα την μελέτη μας στην Κυβέρνηση, τόσο το γενικό της μέρος, όσο και τις ειδικές κλαδικές μελέτες που εκπονούμε. Υποστηρίζουμε μία ισχυρή Διακυβέρνηση για το σύνολο της ψηφιακής στρατηγικής. Για την επιτυχία του εγχειρήματος, έχουμε προτείνει τη σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Ψηφιακής Στρατηγικής το οποίο θα συνδιαμορφώνει την ψηφιακή στρατηγική και θα παρακολουθεί την υλοποίησή της.
Γιατί η Ελλάδα βρίσκεται τόσο πίσω στο ζήτημα της ψηφιακής μεταμόρφωσης, ενώ τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία ο αριθμός των πτυχιούχων επιστημόνων στις νέες τεχνολογίες αυξάνεται διαρκώς;
Στην Ελλάδα όντως έχουμε καλό έμψυχο δυναμικό. Όμως, η ψηφιακή μετάβαση είναι πρωταρχικά θέμα οικονομίας. Σε ένα σταθερό και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον θα είχαν γίνει οι απαραίτητες επενδύσεις σε ψηφιακοποίηση, θα υπήρχε ανάπτυξη -και έτσι θα υπήρχαν οι προϋποθέσεις αξιοποίησης των νέων επιστημόνων που σήμερα, μεταναστεύουν στο εξωτερικό. Πέρα από αυτό, θα πρέπει να ξαναδούμε και το εκπαιδευτικό μας σύστημα συνολικά. Όπως αναφέρουμε και στη μελέτη, πρέπει να διδάσκεται ο κατάλληλος συνδυασμός δεξιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και σε όλες τις σχολές, κάτι που δεν συμβαίνει σήμερα. Αυτό, θα οδηγήσει σε καλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης με την παραγωγή και θα επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.
Κατά πόσο ο δρόμος προς την ψηφιακή μετάβαση είναι ή όχι συνδεδεμένος με την παρούσα οικονομική κατάσταση της χώρας; Αποτελεί ή όχι δικαιολογία το στενό πλαίσιο του τρίτου προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας για άλλες καθυστερήσεις;
Ο όρος οικονομική κατάσταση πιστεύω ότι είναι πολύ γενικός. Σίγουρα επηρεάζει την ψηφιακή μετάβαση, κυρίως των μικρότερων επιχειρήσεων. Όμως αν το αντίτιμο που έχει να πληρώσει μία επιχείρηση που δεν θα μετασχηματιστεί ψηφιακά είναι να σβήσει από τον χάρτη, σίγουρα θα σχεδιάσει την πορεία της διαφορετικά. Διευκρινίζω, ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι κατ’ ανάγκην ακριβός. Σε ότι αφορά στις δημόσιες επενδύσεις εκτιμώ ότι υπάρχουν πολλά εγκεκριμένα κονδύλια και σημαντικά έργα ψηφιακής διακυβέρνησης που έχουν προδιαγραφεί επαρκώς και μπορούν να προχωρήσουν άμεσα.
Είστε αισιόδοξοι ότι οι δράσεις που προτείνει ο ΣΕΒ για τη ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 4% μέχρι το 2021 μπορεί να γίνουν πραγματικότητα, και υπό ποιες προϋποθέσεις;
Ο στόχος που θέτουμε είναι φιλόδοξος, είναι όμως πραγματοποιήσιμος. Η Πορτογαλία, με αρκετά παρόμοια χαρακτηριστικά με τα δικά μας, βρίσκεται αρκετά ψηλότερα ως προς την ψηφιακή ωριμότητα. Εμείς, δυστυχώς, έχουμε καθυστερήσει και πρέπει να κερδίσουμε τον χαμένο χρόνο. Θεωρώ, όμως, ότι αν υπάρξει ισχυρή και διαρκής πολιτική βούληση, αποτελεσματικό και ακομμάτιστο σύστημα διακυβέρνησης και ένα φιλικό στις επενδύσεις επιχειρηματικό περιβάλλον θα μπορέσουμε να πιάσουμε τον στόχο. Να κερδίσουμε το στοίχημα. Και ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα ενδιάμεσο βήμα: ο απώτερος, και εξ ίσου κρίσιμος στόχος μας είναι μέχρι το 2030 να ανήκουμε στις ψηφιακά ώριμες χώρες της ΕΕ.
Δείτε τη συνέντευξη στο FORTUNE.
Η Συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο περιοδικό FORTUNE
2 Ιουνίου 2017