Δελτίο Τύπου: Σχόλια ΣΕΒ επί του Σ/Ν «Ενίσχυση Ιδιωτικών Επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την περιφερειακή συνοχή», 4/1/2011

Το νομοσχέδιο ενίσχυσης των ιδιωτικών επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την περιφερειακή συνοχή περιλαμβάνει πολλές καινοτομίες και απλοποιήσεις, που ενθαρρύνουν με τρόπο ουσιαστικό την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων.  Σε γενικές γραμμές, δηλαδή, υιοθετείται μία αντίληψη για τις επενδύσεις και προτάσσεται μία πρακτική ενίσχυσής τους που απομακρύνεται από τις αναποτελεσματικές θεωρήσεις προηγούμενων ετών και έρχεται πολύ πιο κοντά στα δεδομένα της σύγχρονης αγοράς και των διαδικασιών λειτουργίας της.  Είναι σαφής παράλληλα, η ορθή πρόθεση του νομοθέτη να ενισχύσει την επενδυτική προσπάθεια σε τομείς που αναπτύσσονται γρήγορα και που έχουν τη δυνατότητα να είναι διεθνώς ανταγωνιστικοί, καθώς και να προσφέρει κίνητρα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Ειδικότερα, το συγκεκριμένο Σ/Ν:

  • Προτάσσει τα φορολογικά κίνητρα ως κύρια μορφή ενίσχυσης δίνοντας έμφαση στην επιβράβευση της επιχειρηματικής επιτυχίας και εγκαταλείποντας τη γενικευμένη πολιτική επιχορηγήσεων που ακολουθήθηκε τα τελευταία 30 χρόνια χωρίς να επιτύχει το προσδοκώμενο αναπτυξιακό αποτέλεσμα.
  • Προβλέπει στοχευμένες ενισχύσεις για επενδύσεις στους τομείς της τεχνολογίας, της περιφερειακής συνοχής και της νεανικής επιχειρηματικότητας.
  • Διατηρεί ως επιλέξιμα τα ολοκληρωμένα επιχειρηματικά σχέδια διευρύνοντας το πεδίο εφαρμογής τους με ενισχύσεις μέσω φοροαπαλλαγών, ενώ προβλέπει και ειδικό καθεστώς για δράσεις συνέργειας και δικτύωσης (clustering).
  • Αποκλείει εξαρχής επενδυτικές πρωτοβουλίες, οι οποίες τα τελευταία χρόνια αποτέλεσαν αντικείμενο προβληματισμού επειδή οι στρεβλώσεις που παρατηρήθηκαν στην υλοποίησή τους είχαν ως αποτέλεσμα την απόκλισή τους από τους επιδιωκόμενους στόχους ή επειδή η επίπτωσή τους στην ευρύτερη αναπτυξιακή προσπάθεια του τόπου ήταν εξαιρετικά περιορισμένη.
  • Εισάγει εξειδικευμένα κριτήρια αξιολόγησης που δεν επικεντρώνονται αποκλειστικά στη βιωσιμότητα ενός επενδυτικού σχεδίου αλλά, παράλληλα, προσμετρούν τα πολλαπλασιαστικά οφέλη που αναμένεται να προκύψουν από αυτό.  Με τον τρόπο αυτόν ενισχύει τον ανταγωνισμό μεταξύ των επενδυτικών προτάσεων που υποβάλλονται για αξιολόγηση.
  • Προχωρεί σε αποσυμφόρηση των διαδικασιών αποκλείοντας από το πεδίο εφαρμογής τους τις επενδύσεις χαμηλού προϋπολογισμού (σε σχέση με το μέγεθος του επενδυτικού φορέα) για τις οποίες εισάγει άλλο πλαίσιο κινήτρων και αξιολόγησης.
  • Εισάγει νέες μορφές χρηματοδότησης μέσω του Εθνικού Ταμείου Ενισχύσεων Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (ΕΤΕΑΝ) δρομολογώντας, έτσι, τη σταδιακή πλήρη υποκατάσταση των επιχορηγήσεων από μηχανισμούς ανακυκλούμενων πιστώσεων στη διάρκεια της εκτέλεσης του επενδυτικού σχεδίου.
  • Καταβάλλει εμφανή προσπάθεια να δημιουργηθούν συνθήκες έγκαιρης και διαφανούς αξιολόγησης των επενδυτικών προτάσεων.

Λαμβάνοντας υπόψη την τεράστια καθυστέρηση (άνω του έτους) για την ετοιμασία και υποβολή του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, αυτό που προέχει τώρα είναι η άμεση ψήφισή του και, στη συνέχεια, η χωρίς καθυστερήσεις δημιουργία και εφαρμογή του απαραίτητου και ευρύτατου θεσμικού πλαισίου (προεδρικά διατάγματα, υπουργικές αποφάσεις) για το οποίο θα πρέπει να καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια να μην έρχεται σε αντίθεση με το πνεύμα του νόμου και να μην αποκλίνει χρονικά από την εξαγγελθείσα ημερομηνία ενεργοποίησης του νέου Νόμου.

Οφείλουμε, ωστόσο, να υπογραμμίσουμε ότι οι επενδύσεις, που είναι απαραίτητες για να επαναφέρουν την χώρα σε αναπτυξιακή πορεία, δεν ενθαρρύνονται απλώς με ένα αναπτυξιακό νόμο.  Η παγκόσμια πρακτική έχει δείξει –χωρίς εξαιρέσεις– ότι η ενθάρρυνση και προσέλκυση των επενδύσεων προκύπτει ως αποτέλεσμα μιας ολοκληρωμένης και συνολικής προσπάθειας, που θα έχει ως κύριους άξονες τη δημιουργία ενός ευρύτερου περιβάλλοντος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα και διεθνώς ανταγωνιστικού ως προς τα πλεονεκτήματα που προσφέρει στους επενδυτές.  Στο θέμα αυτό η χώρα μας εξακολουθεί να υστερεί –ιδιαίτερα σε σύγκριση με όσα ισχύουν διεθνώς.

Στη βάση αυτή, είναι πλέον απαραίτητο και επείγον τουλάχιστον να ολοκληρωθούν οι αλλαγές που έχουν ήδη ξεκινήσει (π.χ. η δημιουργία του ΓΕΜΗ), καθώς και άλλες που έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε ή που από χρόνια εκκρεμούν και οι οποίες συνολικά μπορούν να διαμορφώσουν ένα ευρύτερα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον –όπως για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της χωροθέτησης, η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, η κατάργηση της πληθώρας των γραφειοκρατικών, αναχρονιστικών και κοστοβόρων για τους επενδυτές διαδικασιών, η ενίσχυση της ποιότητας των υποδομών, ο εξορθολογισμός στο φορολογικό καθεστώς κ.α.

X

    Στοιχεία εταιρίας

    Επωνυμία επιχείρησης*

    Tαχ. δ/νση διοίκησης

    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

    Έτος ίδρυσης

    Αριθμός εργαζομένων

    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας

    Oνοματεπώνυμο*

    Email

    Τηλ

    X

      Το όνομά σας *

      Το επίθετό σας *

      Email *

      Τηλέφωνο επικοινωνίας

      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή μαζί σας το συντομότερο δυνατό.
      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας.

      X

        Στοιχεία εταιρίας

        Επωνυμία επιχείρησης*

        Tαχ. δ/νση διοίκησης

        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

        Έτος ίδρυσης

        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας

        Oνοματεπώνυμο*

        Email

        Τηλ