Επισκόπηση
Η επέλαση της ψηφιακής τεχνολογίας, δηλαδή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, ανοίγει υποχρεωτικά τη συζήτηση για το μέλλον της εργασίας και τις δεξιότητες που πρέπει να διαθέτουν οι νέοι για τα επαγγέλματα του μέλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, όσες χώρες συντηρούν μια αδύναμη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας θα αντιμετωπίζουν όλο και μεγαλύτερα προβλήματα στην ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων που έχει ανάγκη η αγορά εργασίας. Ήδη το ζήτημα αυτό προβληματίζει και άλλες ευρωπαϊκές χώρες που υστερούν σε αυτό το πεδίο, όπως η Ισπανία. Επιβάλλεται λοιπόν να απασχολήσει και την εγχώρια ακαδημαϊκή και επιχειρηματική κοινότητα ιδιαίτερα τώρα που το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει μια ακόμη αλλαγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, από την οποία απουσιάζει επί της ουσίας ο σχετικός διάλογος. Ο Σύνδεσμος Ισπανών Εργοδοτών και Βιομηχανιών με «λευκή βίβλο» που εξέδωσε για την εκπαίδευση καταγράφει την αγωνία του για την αδύναμη σύνδεση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας με την αγορά εργασίας. Το αποτέλεσμα είναι η χαμηλή απασχολησιμότητα ειδικά των νέων αποφοίτων, που κρίνεται απαράδεκτο από κοινωνικής πλευράς και επιζήμιο για τους νέους που δεν μπορούν ξεκινήσουν τον επαγγελματικό τους βίο δυναμικά μετά την αποφοίτησή τους. Το αποτέλεσμα αυτό όμως είναι και επιβαρυντικό για τις επιχειρήσεις, που ανακαλύπτουν ότι στην αγορά εργασίας δεν υπάρχει η προσφορά των δεξιοτήτων που χρειάζονται ώστε να είναι ανταγωνιστικές και να έχουν την ικανότητα να προσφέρουν καλές και πολλές ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης στους νέους. Καθώς αντίστοιχη και πρόσφατη μελέτη των ΕΥ-ΟΠΑ-Endeavor καταγράφει σε γενικές γραμμές παρόμοια προβλήματα για την Ελλάδα, έχει μεγάλο ενδιαφέρον το γεγονός ότι και οι δυο μελέτες καταλήγουν σε παρεμφερείς προτάσεις αντιμετώπισης του προβλήματος. Έτσι, η καλύτερη συνεργασία των επιχειρήσεων με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, σε όλες τις βαθμίδες, καταγράφεται ως ιδιαίτερα χρήσιμη ώστε να ευθυγραμμιστούν οι δεξιότητες που αποκτούν οι απόφοιτοι με αυτές που αυξάνουν τις ευκαιρίες απασχόλησης των νεοεισερχομένων στην αγορά εργασίας. Μάλιστα, η στενή αυτή συνεργασία έχει αποδειχθεί επωφελής σε άλλες χώρες όχι μόνο κατά την μετάβαση από την εκπαίδευση στην αγορά εργασίας, αλλά και για τη συνεχή υποστήριξη των εργαζομένων μέσω της απόκτησης νέων δεξιοτήτων και την ενίσχυση ειδικά των πλέον ελλειμματικών σε εργασιακά προσόντα ατόμων – κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα σήμερα.
- Τα έσοδα του προϋπολογισμού συνεχίζουν να υπερβαίνουν οριακά τους στόχους και τις περυσινές επιδόσεις, χωρίς ιδιαίτερο δυναμισμό, ενόψει της επικείμενης εκκαθάρισης του φόρου εισοδήματος. Παράλληλα, θετική ένδειξη για την περαιτέρω μείωση της ανεργίας αποτελεί η αύξηση των κενών θέσεων εργασίας κατά +21,5% το 1ο τρίμηνο του 2017, ενώ μικρή μείωση παρουσίασε το 2016 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό. Οι θετικές προσδοκίες για τον τουρισμό δείχνουν να επιβεβαιώνονται καθώς πλησιάζει η κορύφωση της τουριστική περιόδου, με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος να δείχνουν άνοδο των αφίξεων και των εισπράξεων τον Απρίλιο του 2017 (+12% και +11,3% αντίστοιχα), κυρίως λόγω της αυξημένης κίνησης από τις χώρες της Ευρωζώνης, ιδίως από τη Γαλλία και τη Γερμανία. Θετικά είναι επίσης τα μηνύματα για την τουριστική κίνηση τον Μάιο του 2017, καθώς σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ οι διεθνείς αφίξεις στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας αυξήθηκαν κατά +6,6%.
Διαβάστε εδώ το Εβδομαδιαίο Δελτίο για την Ελληνική οικονομία – Οικονομία & Επιχειρήσεις: Σύνδεση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας: το παράδειγμα της Ισπανίας στοίχημα και για την Ελλάδα – 29 Ιουνίου 2017.