Antopack S.A.: Σε σταθερή πορεία επί 120 χρόνια η Antopack
Η Antopack εκτυπώνει, κατά κύριο λόγο, υλικά και ετικέτες συσκευασίας για βιομηχανίες τροφίμων, ποτών κ.ά. Βασικά της προϊόντα είναι οι χάρτινες ετικέτες για μπουκάλια μπίρας, χαρτοκιβώτια με εκτύπωση offset για discount markets και κουτιά συσκευασίας καταναλωτικών αγαθών που βρίσκουμε στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Το ξεκίνημα της Antopack πραγματοποιήθηκε το 1898, όταν ο Βασίλης Τράστας προχώρησε στην ίδρυση εργαστηρίου λιθογραφίας στον Βόλο. Επρόκειτο για μια εξαιρετικά ταραγμένη περίοδο για την Ελλάδα, προσπαθώντας να ορθοποδήσει από τη χρεοκοπία του 1893 και την ταπεινωτική ήττα στον Ελληνοτουρκικό Πόλεμο του 1897. Ο Βασίλης Τράστας ήταν ένας από τους τρεις λιθογράφους που υπήρχαν στην Ελλάδα εκείνη την εποχή! Η τεχνική της λιθογραφίας είχε ανακαλυφθεί στα τέλη του 18ου αιώνα στη Γερμανία από τον Αλόις Ζένεφελντερ και οι καλλιτέχνες λιθογράφοι ζωγράφιζαν – έγραφαν το θέμα που ήθελαν να εκτυπώσουν πάνω σε μια πέτρα και εν συνεχεία το χαρτί «πατούσε» στην πέτρα και η παράσταση αποτυπωνόταν στο χαρτί. Σημειώνεται ότι οι λιθογράφοι ζωγράφιζαν το θέμα τους στην πέτρα ανάποδα (ώστε να εκτυπώνεται σωστά στο χαρτί) χρησιμοποιώντας καθρέφτη!
Το 1935 η εταιρεία πέρασε στη δεύτερη γενιά της οικογένειας, τον ανιψιό του Β. Τράστα, Γιώργο Αντωνίου, ο οποίος διακρινόταν για την ιδιαίτερη καλλιτεχνική φύση του και την κλίση στη λιθογραφία. Η μετάβαση στη δεύτερη γενιά συνέπεσε με τη σταδιακή παρακμή της λιθογραφίας διεθνώς και την ανακάλυψη νέων μεθόδων εκτυπώσεων (offset). Τη δεκαετία του 1960 η εταιρεία εισήγαγε την τεχνολογία offset εγκαταλείποντας τη λιθογραφία σε φιλμ, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του 1970 τα ηνία έλαβε η τρίτη γενιά της οικογένειας, με τον Αγγελο Γ. Αντωνίου υπεύθυνο οικονομικού και τον Διονύσιο Γ. Αντωνίου υπεύθυνο στον τεχνικό τομέα. Η νέα διοίκηση, με επικεφαλής τον αείμνηστο Αγγελο Αντωνίου, άφησε ισχυρό αποτύπωμα οδηγώντας με επιτυχία τον μετασχηματισμό της παραδοσιακής οικογενειακής μονάδας σε μια σύγχρονη επιχείρηση.
Το 1985 αποτέλεσε έτος-σταθμό για την εταιρεία, καθώς έλαβε τη σημερινή εταιρική μορφή με την επωνυμία Antopack, ενώ παράλληλα πραγματοποιήθηκε η ριζική τεχνολογική αναβάθμισή της με την εγκατάσταση νέων συστημάτων ψηφιακής τεχνολογίας. To 1994 η Antopack προχώρησε στην εγκατάσταση του πρώτου offset εκτυπωτή με οπτικές ίνες στην Ελλάδα, ενώ το 1998 –εκατό χρόνια μετά το ξεκίνημα– ολοκλήρωσε τη μεγάλη επένδυση για τη δημιουργία νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου, συνολικού εμβαδού 14.000 τ.μ., λίγο έξω από τον Βόλο, με την οποία αναβαθμίστηκε σε μία από τις πιο προηγμένες μονάδες εκτύπωσης στην Ευρώπη.
Σε εξέλιξη βρίσκεται το νέο επενδυτικό πρόγραμμα της Antopack ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, το οποίο αφορά την εγκατάσταση ενός νέου μηχανήματος που θα ενισχύσει σημαντικά την παραγωγικότητα και την ευελιξία της εταιρείας. Η απόκτηση του εν λόγω μηχανήματος ήταν κάτι που η εταιρεία εξέταζε εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο η σταθεροποίηση και η βελτίωση του κλίματος κρίθηκαν απαραίτητες προϋποθέσεις πριν πραγματοποιηθεί το μεγάλο αυτό βήμα. Η σχετική σύμβαση υπογράφηκε πριν από περίπου ένα μήνα. Στο διάστημα 2008 – 2017 η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις συνολικού ύψους 5 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν κυρίως την ένταξη στα προϊόντα της των χαρτοκιβωτίων με εκτύπωση offset αλλά και γενικότερα την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, του λογισμικού και των άλλων υποδομών της. Σημειώνεται ότι ο έλεγχος των συνθηκών θερμοκρασίας και υγρασίας στο εργοστάσιο της εταιρείας είναι εξαιρετικής σημασίας, καθώς το χαρτί και το χαρτόνι είναι ευαίσθητα υλικά και χρειάζονται ειδικές συνθήκες χειρισμού. Ετσι, μέσα από ένα εξελιγμένο σύστημα κλιματισμού, εξαερισμού και ψεκασμού νερού, η Antopack ελέγχει και διατηρεί τις επιθυμητές συνθήκες περιβάλλοντος, ώστε να εξασφαλιστεί η άριστη ποιότητα της πρώτης ύλης. Στις εγκαταστάσεις της στον Βόλο στεγάζονται μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, όπως η εκτυπωτική μηχανή έξι χρωμάτων με οπτικές ίνες (MAN ROLAND 900) καθώς και η κοπτική στάντζα (BOBST 142 ER). Από το 2012 η εταιρεία ξεκίνησε την προσπάθεια επέκτασής της σε νέες αγορές. Σήμερα, οι εξαγωγές ανέρχονται περίπου στο 15% του κύκλου εργασιών και κατευθύνονται σε χώρες όπως Σαουδική Αραβία, το Ιράκ, η Νότια Αφρική, η Ιορδανία, η Βουλγαρία κ.ά. Στόχος της Antopack είναι να ενισχύσει περαιτέρω την παρουσία της στο εξωτερικό, δίνοντας έμφαση στις αγορές των χωρών του Κόλπου και στις γειτονικές χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Το 2012 τα ηνία της εταιρείας ανέλαβε η τέταρτη γενιά της οικογένειας, με την Τέα Α. Αντωνίου στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου, τον Γιώργο Α. Αντωνίου επίσης διευθύνοντα σύμβουλο και τον Γιάννη Δ. Αντωνίου, γενικό διευθυντή επιχειρήσεων. Αν και η νέα διοίκηση ανέλαβε σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για τη χώρα, ωστόσο –όπως σημειώνει στην «Κ» η κ. Τ. Αντωνίου– «η εταιρεία αντιμετώπισε τις προκλήσεις στηριζόμενη στην ισχυρή κεφαλαιακή της κατάσταση και στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που προσδίδει η τεχνολογική της υπεροχή». Η εταιρεία επένδυε συστηματικά το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της για την ενίσχυση των υποδομών της, κάνοντας πολύ περιορισμένη χρήση του τραπεζικού δανεισμού.
• Στη βιομηχανία, το ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση παραμένει αμετάβλητο, ενώ το ισοζύγιο στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώνεται, με τις προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες να χάνουν έδαφος, αλλά ήπια.
• Στις κατασκευές, οι προβλέψεις για το πρόγραμμα εργασιών των επιχειρήσεων κινούνται θετικά, αλλά εκείνες για την απασχόληση επιδεινώνονται.
• Στο λιανικό εμπόριο, οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις βελτιώνονται σημαντικά, ενώ οι θετικές προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους ενισχύονται περαιτέρω, με τον δείκτη εκτιμήσεων για το ύψος των αποθεμάτων να αποκλιμακώνεται.
• Στις υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων, όπως και εκείνες για την τρέχουσα ζήτηση χάνουν έδαφος, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της να βελτιώνονται οριακά.
• Στην καταναλωτική εμπιστοσύνη οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών, οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση της χώρας και η πρόθεση για αποταμίευση βελτιώνονται αισθητά, ενώ στις προβλέψεις για την πορεία της ανεργίας καταγράφεται οριακή βελτίωση.