Χαιρετισμός Προέδρου ΣΕΒ, κ. Θεόδωρου Φέσσα στο Συνέδριο Digital Marketing, 5/10/2016
Κυρίες και κύριοι,
Με χαρά ανταποκρίνομαι στην πρόσκληση να απευθύνω χαιρετισμό στο σημερινό συνέδριο.
Πολύ θα ήθελα να έχω καλά νέα για την ψηφιακή οικονομία στη χώρα μας, όμως τα στοιχεία δεν μου το επιτρέπουν.
Η Ελλάδα ανήκει (σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της ΕΕ) στην ομάδα κρατών-μελών της ΕΕ που έχει μείνει πίσω στην ψηφιοποίηση της οικονομίας. Και η απόστασή της από την κορυφή συνεχώς μεγαλώνει.
Να σας δώσω μερικά παραδείγματα:
Στην Κύπρο ο τζίρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από το e-commerce, ισοδυναμεί με 7,3% του συνολικού τους τζίρου.
Στην Πορτογαλία (στις επιχειρήσεις με περισσότερους από 10 υπαλλήλους) ο τζίρος της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αγγίζει το 13%.
Στην Εσθονία, την πρωταθλήτρια των ψηφιακών δημόσιων υπηρεσιών, η νέα γενιά fiber συνδέει το 86% των νοικοκυριών.
Ποια είναι τα αντίστοιχα νούμερα για την Ελλάδα;
Ο τζίρος του e-commerce ισοδυναμεί με 1,2% του συνολικού τζίρου του εμπορίου, ο τελευταίος στην ΕΕ.
Ο τζίρος ηλεκτρονικής τιμολόγησης (πάλι στις επιχειρήσεις με πάνω από 10 υπαλλήλους), αγγίζει το 4,1 %, ο τελευταίος στην ΕΕ.
Το ίδιο και στην Πρόσβαση Δικτύων Νέας Γενιάς (fiber), που φτάνει μόνο στο 36% των νοικοκυριών – και πάλι ουραγοί στην ΕΕ.
Το μόνο παρήγορο για τη χώρα μας βρίσκεται στη χρήση των κοινωνικών δικτύων και στην ηλεκτρονική ενημέρωση, όπου βρισκόμαστε κάπου στη μέση της κατάταξης στην ΕΕ. Μάλιστα, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, το 62% των χρηστών του facebook στην Ελλάδα κάνει καθημερινή χρήση της εφαρμογής από το κινητό του.
Υπάρχει προφανώς πρόβλημα πολιτικών και ψηφιακής γνώσης.
Η μετάβαση της χώρας στην ψηφιακή οικονομία δεν θα γίνει ούτε αυτόματα ούτε ολοκληρωμένα, αν δεν επιστρατεύσουμε μια συνεκτική εθνική ψηφιακή στρατηγική, που θα προκύψει ως αποτέλεσμα της στενής συνεργασίας πολιτείας και επιχειρήσεων και θα εστιάσει στην υλοποίηση στοχευμένων δράσεων στους ακόλουθους άξονες:
- Επενδύσεις, δημόσιες και ιδιωτικές, σε νέα δίκτυα
- Εκπαίδευση των νέων σε ψηφιακές δεξιότητες
- Μετάβαση σε ένα νέο περιβάλλον ψηφιακής διακυβέρνησης και ανοιχτών δεδομένων.
Σε αυτά τα τρία πεδία, ψηφιακή διακυβέρνηση, εκπαίδευση και επενδύσεις, απαιτούνται άλματα από πλευράς μας, αν δεν θέλουμε να μείνουμε θεατές στις κοσμογονικές αλλαγές που φέρνει η τεχνολογική επανάσταση στην οικονομική πρόοδο.
Όσο νωρίτερα το καταλάβουμε και προετοιμαστούμε γι’ αυτό, τόσο γρηγορότερα θα καλύψουμε την απόσταση που μας χωρίζει απ’ τα άλλα κράτη.
Ποιες είναι όμως οι μεγάλες έννοιες που εισάγει στη ζωή μας, στην οικονομία, στη διακυβέρνηση του κράτους, στην πολιτική, στις αγοραστικές μας συνήθειες, η ψηφιακή επανάσταση;
Κατά την εκτίμησή μου είναι οι ακόλουθες:
- Χειραφέτηση του πολίτη και του καταναλωτή. Η τεχνολογία μας χειραφετεί, κατά συνέπεια μας κάνει όλους περισσότερο απαιτητικούς ως πολίτες και ως καταναλωτές προϊόντων και υπηρεσιών.
- Προσωποποίηση (customization) των προϊόντων. Η τεχνολογία και η χρήση των δεδομένων αυξάνουν εκθετικά τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να παρέχουν customized προϊόντα και υπηρεσίες, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή.
- Καινοτομία. Η τεχνολογία γίνεται ο enabler της δημιουργίας, όχι μόνο καινοτόμων προϊόντων, αλλά και κυρίως καινοτόμων επιχειρηματικών μοντέλων που απαιτούν μικρότερο κεφάλαιο αρχικής επένδυσης, είναι πελατοκεντρικά και επιτρέπουν ταχύτερη ανάπτυξη.
- Οικονομική αποτελεσματικότητα. Η αυτοματοποίηση που παρέχει η ψηφιοποίηση των αλυσίδων αξίας, είτε πρόκειται για το λεγόμενο Industry 4.0 στην παραγωγή, είτε για το εμπόριο, δημιουργεί μοναδικές συνέργειες για τις επιχειρήσεις που αξιοποιούν αυτές τις τεχνολογίες.
Γύρω από αυτές τις έννοιες χτίζεται το καινούριο συλλογικό, παγκόσμιο DNA των νεότερων γενιών. Και αν δεν καταφέρουμε όλοι μας να αφομοιώσουμε αυτή τη νέα φιλοσοφία, τότε είναι βέβαιο ότι σύντομα θα τεθούμε εντελώς εκτός διεθνούς ανταγωνισμού.
Σε ό,τι αφορά το marketing, είναι σίγουρα μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες της επιχείρησης και απαιτεί σχέδιο, πόρους και τεχνογνωσία, όπως αναμφίβολα θα αναπτύξουν οι ομιλητές του συνεδρίου σας.
Είναι γνωστή η φράση του Τζων Γουάναμεϊκερ: «Τα μισά λεφτά που ξοδεύω για διαφήμιση πάνε στράφι. Το πρόβλημα είναι ότι δεν ξέρω ποιο μισό είναι αυτό».
Οι σύγχρονες τεχνικές του ψηφιακού μάρκετινγκ έχουν αλλάξει αυτά τα ποσοστά.
Με τα παραδοσιακά κανάλια, ήταν εξαιρετικά δύσκολο να γνωρίζεις την απόδοση μίας διαφημιστικής καμπάνιας, των μέσων και των μηνυμάτων που χρησιμοποιείς. Σήμερα, χρησιμοποιώντας analytics και ειδικούς αλγορίθμους έχουμε για την ψηφιακή επικοινωνία πολύ καλύτερη στόχευση του κοινού που ενδιαφέρει κάθε επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου και πολύ καλύτερη γνώση για την απόδοση κάθε καμπάνιας και των μέσων που χρησιμοποιούνται.
Συγκριτικά με το direct marketing που ήταν μια ακριβή διαδικασία, με την προσωποποίηση να σταματά στην απλή αναγραφή του ονόματος του αποδέκτη της επικοινωνίας, τώρα οι εφαρμογές καταγραφής και ανάλυσης στοιχείων (όπως προσωπικά στοιχεία, προτιμήσεις, και συνολικές αγοραστικές συμπεριφορές), καθώς και τεχνικές remarketing (όπου δηλαδή ο πελάτης βλέπει διαφημίσεις βάσει προηγούμενης δραστηριότητάς του), προσανατολίζεται το σωστό διαφημιστικό μήνυμα στο σωστό κοινό με σημαντικά μεγαλύτερη απόδοση. Επίσης τα μηνύματα, (χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το CRM και το ΒΙ) μπορούν να είναι απολύτως σχετικά με το κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Όπως δείχνει και η εμπειρία μας, ένα επιτυχημένο ψηφιακό marketing μπορεί να έχει γρήγορα και σημαντικά οφέλη για μία επιχείρηση και επιπλέον μπορεί να την ωθήσει σε έναν ενάρετο κύκλο για τον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό της.
Ευρύτερα στη χώρα μας, η οποία μαστίζεται από μία πρωτοφανή κρίση την τελευταία επταετία, η ταχεία ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας μπορεί να συμβάλει στην έξοδο από αυτή την καθοδική δίνη και να οδηγήσει στην ανάκαμψη, βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα της διοίκησης, αυξάνοντας τα δημόσια έσοδα, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.
Στο ΣΕΒ έχουμε ένα όραμα: Ένα όραμα που θέλει την Ελλάδα ιδανική χώρα για κάθε Έλληνα και ξένο πολίτη, να ζήσει, να εργασθεί και να επενδύσει σ’ αυτήν. Συνεπώς, όσο περισσότερο εξαπλώνεται το ψηφιακό οικοσύστημα, τόσο περισσότεροι νέοι άνθρωποι που θέλουν να ασχοληθούν με αυτόν τον δυναμικό κλάδο, μπορούν να παραμείνουν και να δουλέψουν στη χώρα μας.
Εκδηλώσεις όπως η σημερινή συμβάλλουν σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση.
Σας εύχομαι καλή επιτυχία!
Σας ευχαριστώ.