Χαιρετισμός του κ. Κωνσταντίνου Μπίτσιου, Εκτελεστικού Αντιπρόεδρου ΣΕΒ, στην εκδήλωση του ΣΕΒ για το «Νέο Πλαίσιο Αδειοδότησης Οικονομικών Δραστηριοτήτων: μια κομβική μεταρρύθμιση για την επιχειρηματικότητα», 23/1/2017
Το Νέο Πλαίσιο Αδειοδότησης Οικονομικών Δραστηριοτήτων, μια Κομβική Μεταρρύθμιση για την Επιχειρηματικότητα
Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2017
Κυρίες και κύριοι,
Σας καλωσορίζω εκ μέρους του ΣΕΒ στη σημερινή εκδήλωση και σας ευχαριστώ για την παρουσία σας.
Καλωσορίζω επίσης το γενικό γραμματέα Βιομηχανίας κ. Ζαφείρη.
Κύριε Ζαφείρη, η πολυπληθής συμμετοχή των μελών μας σήμερα δεν αποτυπώνει μόνο το ενδιαφέρον μας για το θέμα της αδειοδότησης.
Αποτυπώνει και τη βούληση μας για συνεργασία ώστε να λύσουμε τα σημαντικά θέματα που εκκρεμούν.
Ο ΣΕΒ έχει αναλάβει, διαχρονικά, ουσιαστικές πρωτοβουλίες για το αντικείμενο της αδειοδότησης και έχει αποκτήσει μια σημαντική εμπειρία.
Για τον ΣΕΒ ήταν και παραμένει μια σημαντική προτεραιότητα.
Υποστηρίζουμε, ότι ένα ενιαίο και ορθολογικό θεσμικό πλαίσιο με απλουστευμένες διαδικασίες, προάγει τις επενδύσεις και ωφελεί σημαντικά, την οικονομία και τη χώρα μας.
Ήδη από το 2013, ο ΣΕΒ εκπόνησε μία μελέτη, η οποία έχει μείνει στην Ιστορία ως «το πόνημα των 700 σελίδων».
Στη μελέτη αυτή, ο ΣΕΒ κατέγραψε αναλυτικά τις διαδικασίες αδειοδότησης, εκτίμησε τους χρόνους, τις καθυστερήσεις και το κόστος ευκαιρίας.
Τα σημεία αυτά είναι καίριας σημασίας.
Επισημαίνω, ότι για την περιβαλλον τική αδειοδότηση, η οποία υπακούει σε άλλη νομοθεσία, το κόστος ευκαιρίας μπορεί να φτάσει και το 16% της επένδυσης.
Η μελέτη, δεν έμεινε μόνον σε καταγραφές και διαπιστώσεις.
Έκανε μία δέσμη από τολμηρές αλλά απολύτως εφικτές- προτάσεις μεταρρύθμισης, τις οποίες έθεσε σε δημόσια διαβούλευση.
Ποιες ήταν αυτές οι προτάσεις;
Κατ’ αρχήν, η μετάβαση από το ισχύον σύστημα «διεκπεραίωσης αιτημάτων και εγκρίσεων» σε ένα καινοτόμο σύστημα «δήλωσης συμμόρφωσης» βάσει προδιαγραφών.
Δεύτερον, οι επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν το κόστος απόδειξης της συμμόρφωσης.
Η αλλαγή αυτή είναι σημαντική καθώς επιτρέπει την αποφόρτιση της δημόσιας διοίκησης και τη μετατόπιση μεγάλου μέρους του διαχειριστικού κόστους της διαδικασίας αδειοδότησης από τη δημόσια διοίκηση στον ιδιωτικό τομέα.
Ένα θέμα που απασχολεί τις επιχειρήσεις και είναι καίριας σημασίας, είναι η μείωση του ελεγκτικού βάρους.
Για τον λόγο αυτό, προτείναμε ο έλεγχος για μια νέα δραστηριότητα να μην πραγματοποιείται στην έναρξη της αλλά όταν η επιχείρηση θα λειτουργεί.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του ελεγκτικού βάρους, καθώς επίσης και την επιτάχυνση υλοποίησης της επένδυσης.
Ένα άλλο βασικό σημείο, είναι η καθιέρωση της διαπίστευσης όλων των φορέων της αδειοδότησης στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα.
Εδώ, προτείναμε η διαπίστευση των φορέων να δίνεται βάσει πρότυπων προδιαγραφών οργάνωσης και λειτουργίας.
Σε ότι αφορά στους ελέγχους, προτείναμε τη θεσμοθέτηση ενός στοχευμένου συστήματος ελέγχων κατά τη λειτουργία της επιχείρησης, η οποία να πραγματοποιείται βάσει ανάλυσης κινδύνου, για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και ορθολογικότερη χρήση των ελεγκτικών πόρων.
Τέλος η μελέτη περιέχει πρόταση για την εγκαθίδρυση κεντρικού συστήματος ιχνηλάτησης της αδειοδότησης, για την αύξηση της λογοδοσίας και τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών.
Το νέο πλαίσιο αδειοδότησης υιοθέτησε αρκετές από τις προτάσεις του ΣΕΒ.
Υιοθετήθηκαν οριζόντιες απλουστευτικές ρυθμίσεις και εξειδικευθήκαν οι αδειοδοτικές διαδικασίες για συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Ήταν ένα πρώτο αλλά σημαντικό βήμα.
Οι μεταρρυθμίσεις κινήθηκαν στη σωστή κατεύθυνση.
Όμως, οι μεταρρυθμίσεις αυτές δεν αρκούν για να καταλήξουμε σε ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον που θα συμβάλει στην προσέλκυση επενδύσεων.
Απαιτείται ακόμα η υιοθέτηση αρκετών μέτρων για να καταλήξουμε σε ένα ενιαίο και πλήρως λειτουργικό σύστημα αδειοδότησης.
Ποιοι είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που θα κρίνουν την επιτυχία διαμόρφωσης ενός ενιαίου και ορθολογικού θεσμικού πλαισίου που θα προσελκύει τις επενδύσεις;
Κατ’ αρχήν, το εύρος των υπόλοιπων δραστηριοτήτων που πρόκειται να υπαχθούν σε εγκριτική διαδικασία.
Το εύρος, θα αποτελέσει δείγμα γραφής ως προς τις πραγματικές προθέσεις της Πολιτείας.
Θα κρίνει δηλαδή, το βάθος της επιχειρούμενης μεταρρύθμισης άρα και την επιτυχία της.
Πέραν τούτου, για να έχει η μεταρρύθμιση ουσιαστικό αποτέλεσμα είναι απαραίτητο να προχωρήσει η κατάταξη κάθε αναφερόμενης δραστηριότητας σε μία από τρεις κατηγορίες -γνωστοποίηση, έγκριση ή απαλλασσόμενη- που θα τη χαρακτηρίζουν ως προς την επικινδυνότητά της ώστε να ολοκληρωθεί ο σχετικός Πίνακας Δραστηριοτήτων.
Η επιτυχία του νέου πλαισίου στηρίζεται επίσης, σε μεγάλο βαθμό, στην εφαρμογή συστημάτων πληροφορικής:
Κρίσιμη, θα είναι η εγκατάσταση του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Αδειοδότησης και Ελέγχων, -με συγκεκριμένα ορόσημα σταδιακής ένταξης σε λειτουργία- ως κύρια προϋπόθεση για αποτελεσματική λειτουργία της όλης δομής.
Η σημασία της λειτουργίας του Συστήματος είναι συγκρίσιμη με αυτήν του TAXIS NET του Υπουργείου Οικονομικών.
Πρέπει επίσης, να ολοκληρωθεί το Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών και Όρων Δόμησης, που προβλέπεται ήδη από τον νόμο 3892 του 2011 και να εφαρμοστεί σε πρώτη φάση για το 50%, περίπου, της Επικράτειας, για το οποίο έχει ολοκληρωθεί ο Γενικός Πολεοδομικός Σχεδιασμός.
Τέλος, στο θέμα των ελέγχων -και με δεδομένο το νέο πλαίσιο και τις αλλαγές που αυτό εισάγει- είναι σκόπιμο ο πρώτος έλεγχος κάθε επιχείρησης να έχει συμβουλευτικό και όχι τιμωρητικό χαρακτήρα.
Κυρίες και κύριοι, σας ευχαριστώ και πάλι για την παρουσία σας και έχω τη βεβαιότητα ότι απόψε, θα αναπτυχθεί ένας γόνιμος διάλογος για αυτό το κρίσιμο ζήτημα για την οικονομία της Ελλάδας, το οποίο έχει αρχίσει να βρίσκει τη λύση του.
Τα ειδικότερα σημεία θα αναπτύξουν οι διακεκριμένοι ομιλητές που είναι μαζί μας σήμερα.