Ομιλία του Αντιπροέδρου του ΣΕΒ κ. Κωνσταντίνου Μπίτσιου,στο Συνέδριο ΣΕΒ με θέμα: «Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας: Ο δρόμος για την Ανάπτυξη», 12/5/2017

Κυρίες και κύριοι,
Θέλω να σας ευχαριστήσω θερμά για τη συμμετοχή σας στο Συνέδριο του ΣΕΒ για την Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας. Η παρουσία σας εδώ σήμερα, υπογραμμίζει την κρισιμότητα του θέματος που συζητήσαμε και τον χαρακτήρα του επείγοντος που πρέπει να λάβει.
Θέλω να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο της Επιτροπής για την Ψηφιακή Οικονομία του ΣΕΒ κ. Τσαμάζ και τα μέλη της, τον κ. Σαμπατακάκη και την Accenture, τους χορηγούς μας και όσους εργάστηκαν για την επιτυχία του Συνεδρίου.  Θα ήθελα επίσης, να ευχαριστήσω όλους τους διακεκριμένους ομιλητές μας και συμμετέχοντες στα πάνελ.Και τέλος, να ευχαριστήσουμε τον Πρόεδρο του ΣΕΒ Θεόδωρο Φέσσα ο οποίος είχε την πρωτοβουλία αλλά έχει και το όραμα για την Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδας.
Μας δώσατε, ο καθένας τη δική του οπτική και πολύτιμη εμπειρία. Μας βοηθήσατε έτσι, να αποκρυσταλλώσουμε τη στρατηγική για το τι πρέπει να γίνει  για να περάσει η οικονομία της Ελλάδας στην ψηφιακή εποχή.
Έχουμε αρχίσει, ως χώρα, να συνειδητοποιούμε ότι η τέταρτη βιομηχανική Επανάσταση  έχει ξεκινήσει.
Είναι μια πρόκληση για την Πολιτεία, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία μας.
Η ψηφιακή τεχνολογία, η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση, είναι εδώ και αλλάζει ταχύτατα τα πάντα: την οικονομία, την εργασία, την κατανάλωση, το κράτος. Εξαφανίζει, τα όρια ανάμεσα σε κλάδους και αγορές.Δημιουργεί, νέα επιχειρηματικά μοντέλα που στηρίζονται στις συνεργασίες, σε νέα κανάλια διανομής σε νέα προϊόντα. Καλλιεργεί νέες ψηφιακές δεξιότητες. Αλλάζει τις σχέσεις των επιχειρήσεων με τους πελάτες και του κράτους με τους πολίτες.
Αυτές οι σαρωτικές αλλαγές, παρουσιάζουν σημαντικές ευκαιρίες και πολλά οφέλη.
Μερικοί ενδεικτικοί αριθμοί είναι διαφωτιστικοί.
Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η υλοποίηση μίας πλήρους αναπτυγμένης «Ενιαίας Ψηφιακής Αγοράς» μπορεί να αυξήσει το ΑΕΠ της Ευρώπης κατά 3% ετησίως.
Να δημιουργήσει ανάπτυξη της τάξης των 900 δισεκατομμυρίων ευρώ και πάνω από 1,3 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Ακόμη, η ψηφιακοποίηση της βιομηχανίας, αναμένεται να έχει ωφέλειες στην παραγωγήζ της τάξης του 5-8%.
Τα νούμερα είναι συντριπτικά.
Ταυτόχρονα βέβαια, εγείρονται πολυδιάστατες απειλές για τις επιχειρήσεις που δεν προσαρμόζονται στις ψηφιακές και τεχνολογικές προκλήσεις.
Οι αριθμοί είναι συγκλονιστικοί, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το 1935, μία επιχείρηση που άνηκε στον δείκτη S&P 500 είχε προσδόκιμη διάρκεια ζωής της τάξης των ενενήντα ετών.
Το 2020, αναμένουμε ότι αυτή η διάρκεια θα μειωθεί μόλις, στα 14 έτη.
Καθώς τα προϊόντα γίνονται ολοένα και πιο εξατομικευμένα, και προσαρμόζονται στις προσωπικές μας ανάγκες, ολόκληροι κλάδοι της οικονομίας, εδραιωμένες επιχειρήσεις και επαγγέλματα μπορούν να εξαφανιστούν αν καθυστερήσουν να ενσωματώσουν τις απαραίτητες ψηφιακές καινοτομίες.
Βασικό συμπέρασμα του συνεδρίου μας, είναι ότι η Ελλάδα οφείλει και μπορεί να αναλάβει σοβαρές πρωτοβουλίες, ώστε να αλλάξει τη θέση της μέσα στον Ευρωπαϊκό ψηφιακό χάρτη, όπου καταλαμβάνει μια από τις τελευταίες θέσεις. Δυστυχώς, την 26η θέση στους 28 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενώ συνεχίζει να αποκλίνει.
Επειδή πρόκειται για ζήτημα επιβίωσης της χώρας πρέπει να δράσουμε άμεσα και αποτελεσματικά, για να πετύχουμε τη μετάβαση της Ελλάδας στην ψηφιακή οικονομία.
Η χώρα σήμερα, δεν μπορεί να κάνει ένα ψηφιακό άλμα γιατί δεν συντρέχουν οι βασικές προϋποθέσεις.
Πρέπει να δημιουργήσουμε ένα φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
Πρέπει να αναπτύξουμε τις υποδομές μας δηλαδή τα δίκτυα νέας γενιάς, να επενδύσουμε σε νέες τεχνολογίες, να ενισχύσουμε τις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών.
Πως θα καλύψουμε το ψηφιακό έλλειμμα;
Έχουμε εκτιμήσει ότι αν η Ελλάδα αξιοποιήσει άμεσα και ουσιαστικά τις ευκαιρίες που προσφέρει η Ψηφιακή Οικονομία μέχρι το συμβολικό 2021, μπορούμε να αυξήσουμε τον εθνικό μας πλούτο κατά 4% δηλαδή κατά 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Για να φθάσουμε σε αυτό το στόχο οι επιπλέον ιδιωτικές και δημόσιες δαπάνες που απαιτούνται είναι 1,9 δισεκατομμύρια.
Αυτός ο στόχος θεωρείται ρεαλιστικός, υλοποιήσιμος και, στην Ελλάδα της σχεδόν δεκαετούς ύφεσης, κρίσιμος. Αν πετύχουμε σε αυτό το πρώτο βήμα, θα  μπορέσουμε, από το 2021 και μετά, να κάνουμε το απαιτούμενο ψηφιακό άλμα ώστε το 2030 να είμαστε στις ψηφιακά ώριμες χώρες.
Κυρίες και κύριοι,
Ο ρόλος της Πολιτείας είναι κομβικός αλλά δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατος.
Κάθε χώρα που έχει προοδεύσει στο ψηφιακό πεδίο το έχει πετύχει μέσα από τη σύμπραξη του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Σε ένα πλαίσιο κοινά αποδεκτών εθνικών στόχων. 
Αυτό που διαφοροποιεί την πρόταση που παρουσίασε σήμερα, ο ΣΕΒ σε σχέση με την κυβερνητική στρατηγική, είναι ότι λειτουργεί συμπληρωματικά προς αυτήν καθώς περιλαμβάνει μια σημαντική δέσμη μέτρων που στοχεύουν στην ψηφιακή ωρίμανση των σημαντικότερων κλάδων της ελληνικής οικονομίας.
Στα προηγούμενα χρόνια, αυτή η διάσταση δεν αποτελούσε προτεραιότητα, με αποτέλεσμα τα παλαιότερα κρατικά σχέδια να αφορούν πρωτίστως το κράτος και τις υποδομές.
Στο πολιτικό πεδίο τώρα, για να πετύχει η ψηφιακή στρατηγική πρέπει να υπάρξει διακομματική συναίνεση, που θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις και ένας ακομμάτιστος μηχανισμός υλοποίησης και παρακολούθησης που θα υπερβαίνει τους  πολιτικούς κύκλους της χώρας.

Απαραίτητο είναι επίσης, ένα ισχυρό σύστημα διακυβέρνησης.

Για τον λόγο αυτό,  ακούσαμε σήμερα την πρόταση για τη σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου Ψηφιακής Στρατηγικής με επικεφαλής τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής και μέλη κρατικούς φορείς, εκπροσώπους κομμάτων και εκπροσώπους του ιδιωτικού τομέα. Τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Ψηφιακής Στρατηγικής θα συνδιαμορφώνουν την εθνική ψηφιακή στρατηγική και θα παρακολουθούν την υλοποίησή της. Είναι σημαντικό το Εθνικό Συμβούλιο να συμβάλει στην επίτευξη διακομματικής συναίνεσης, καθώς και συνέχειας στην ψηφιακή στρατηγική που θα ακολουθούμε.
Ο ΣΕΒ πρότεινε ένα στρατηγικό σχέδιο με τέσσερεις άξονες και έναν οδικό χάρτη υλοποίησης, άμεσης εφαρμογής:
Πρώτον να διορθώσουμε τα βασικά: νομοθεσία, ρύθμιση, διαχείριση προτεραιοτήτων, ανάπτυξη υποδομών, ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Δεύτερον, να διορθώσουμε τα προσκόμματα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση ώστε να μειωθούν το διοικητικό κόστος στον ιδιωτικό τομέα και η επιβάρυνση της γραφειοκρατίας για τους πολίτες
Τρίτον, να προωθήσουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε όλους του κλάδους της οικονομίας, με βάση τις συγκεκριμένες προτεραιότητες που προκύπτουν από τη διεθνή πρακτική.
Και τέλος, να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα.
Η υψηλή κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού που έχει η χώρα, το πολιτισμικό μας απόθεμα  είναι συγκριτικό πλεονέκτημα. Επιτρέπει την ανάπτυξη εμβληματικών ψηφιακών πρωτοβουλιών που μπορούν να κάνουν την χώρα παίκτη διεθνούς εμβέλειας. 
Ακούσαμε επίσης σήμερα, ότι η χώρα μπορεί να ξεχωρίσει διεθνώς σε ορισμένους τομείς διότι, τόσο ο κλάδος ICT όσο και το ανθρώπινο δυναμικό μας έχουν μεν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης αλλά περιορισμένο πεδίο δράσης στην ελληνική αγορά.
Ειδικότερα:
Στην ψηφιακή στρατηγική, ένας από τους 4 άξονες είναι η δημιουργία ενός Ελληνικού Ψηφιακού Κόμβου Καινοτομίας με διεθνή παρουσία, για να ενισχύσουμε τον κλάδο Τεχνολογιών Πληροφορικής στη χώρα μας, ώστε αυτός να γίνει εξωστρεφής και ανταγωνιστικός.
Η διεθνής εμπειρία υπογραμμίζει την ανάγκη εγκαθίδρυσης τέτοιων ψηφιακών Κόμβων που θα λειτουργήσουν ως πυρήνες δημιουργίας νέων οικοσυστημάτων.
Στην καρδιά  του Κόμβου  τοποθετούμε μία δραστηριότητα για την ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων (big data analytics).
Η Ελλάδα έχει ήδη μια διεθνή δραστηριότητα στο χώρο αυτό και διαθέτει το έμψυχο υλικό για να μπορέσει να το υλοποιήσει.
Δημόσια δεδομένα γύρω από την εκπαίδευση, την υγεία, την ενέργεια και μία σειρά άλλων δημοσίων τομέων θα αποτελέσουν την πρώτη ύλη, η οποία θα προσελκύσει επιχειρήσεις του κλάδου Τεχνολογιών, Πληροφορίας και Επικοινωνιών και θα δημιουργήσει ένα αναπτυσσόμενο οικοσύστημα γύρω από τη συλλογή, την επεξεργασία και τη διαχείριση αυτών των δεδομένων.
Αυτή η τεχνολογία, ξεκλειδώνει την αξία των υπολοίπων ψηφιακών τεχνολογιών και είναι η ραχοκοκαλιά των νέων ψηφιακών οικοσυστημάτων.
Είναι συνεπώς, καίριας σημασίας να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα, είτε πρόκειται για εξωστρεφείς βιομηχανίες, είτε πρόκειται για τον τουρισμό, να θέσουμε συγκεκριμένους στόχους ώστε να γίνουμε πρωτοπόροι.
Η μελέτη έκανε μία τέτοια ομαδοποίηση κλάδων και, με βάση και τη διεθνή εμπειρία για τις ψηφιακές τάσεις, προέκυψαν συγκεκριμένες κατευθύνσεις που θα αποτελέσουν τη βάση για τον εντοπισμό στοχευμένων δράσεων και τον ψηφιακό μετασχηματισμό του κάθε κλάδου.
Ειδικότερα για τον τουρισμό, θα ήθελα να τονίσω την σημασία που δόθηκε στη σύζευξή του με το πολιτισμικό και περιβαλλοντικό πλούτο της χώρας,  που παρέχει πολλές αναπτυξιακές ευκαιρίες.
Πράγματι, οι ψηφιακές τεχνολογίες  επιτρέπουν ισχυρές συνέργειες.
Πρέπει συνεπώς, να δημιουργηθούν ανοιχτά δεδομένα και για τον πολιτισμό, ώστε, σε συνδυασμό με τον Ελληνικό ψηφιακό κόμβο μεγάλων δεδομένων που ανέφερα προηγουμένως, να δημιουργηθεί μία νέα επιχειρηματικότητα γύρω από αυτά.
Τέλος, οι ψηφιακές δεξιότητες, όπως ειπώθηκε στο Συνέδριο,  αποτελούν το “καύσιμο” για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας.
Θα ήθελα να αναφερθώ σε τέσσερα σημεία:
Πρώτον, η ικανότητα της Ελλάδας να προωθήσει τη διείσδυση των ψηφιακών τεχνολογιών σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία θα εξαρτηθεί από τη διαθεσιμότητα ατόμων με τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες.  Πρέπει συνεπώς να εισαχθεί η χρήση των κατάλληλων ψηφιακών δεξιοτήτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Δεύτερον, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να διδάσκεται ο κατάλληλος συνδυασμός ψηφιακών δεξιοτήτων για κάθε τομέα, και όχι απλά ορισμένες γνώσεις πληροφορικής.
Τρίτον, πρέπει να αναβαθμίσουμε ψηφιακά το εργατικό μας δυναμικό. Πρέπει να παραμείνουν ενεργοί στην ψηφιακή εποχή. Είναι μια δράση που μπορεί να επιτευχθεί με τη συνεργασία του ιδιωτικού τομέα. 
Τέλος, οι πολίτες πρέπει να συμμετάσχουν ενεργά στην ψηφιακή κοινωνία. Πρέπει συνεπώς η χώρα να αποκτήσει καλύτερα δίκτυα και οι πολίτες τις απαιτούμενες δεξιότητες.

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ σε κάποια ειδικότερα θέματα που θίξαμε σήμερα.

Ένα ζήτημα μεγάλης σημασίας είναι η πολιτική δεδομένων που θα ακολουθήσει η  Πολιτεία.
Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός ευνοϊκού ρυθμιστικού και νομοθετικού πλαισίου για ανοιχτά δεδομένα, που θα ρυθμίζει την χρήση τους και παράλληλα θα ενισχύει την προστασία της ιδιωτικής ζωής, αποτελεί μία κρίσιμη προϋπόθεση για τη συνολική επιτυχία της Ψηφιακής Στρατηγικής.
Το «ψηφιακό» είναι ένα πραγματικά διατομεακό θέμα που επηρεάζει όλους τους τομείς πολιτικής.

Όταν απαιτείται νέα νομοθεσία ή εκσυγχρονισμός παλαιότερης,  αυτή  θα πρέπει να θεωρείται «ψηφιακή εξ ορισμού» και ο νομοθέτης θα πρέπει να παίρνει υπόψη τις ψηφιακές της επιπτώσεις, ανεξάρτητα από τον τομέα πολιτικής.

Είναι επίσης σημαντικό η εναρμόνιση με τις Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που αφορούν στην ψηφιακή οικονομία να γίνεται γρήγορα και χωρίς περιττό γραφειοκρατικό βάρος. 

Η ταχεία εναρμόνιση θα ωφελήσει την εγχώρια αγορά και θα επισπεύσει την ένταξη μας στην Ψηφιακή Ενιαία Αγορά της Ευρώπης.Η Ελλάδα, πρέπει να κινηθεί με γρήγορα βήματα και στον τομέα των υποδομών που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ψηφιακής οικονομίας. 
Γρήγορο βήμα, σημαίνει ότι η κυβέρνηση πρέπει να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό νομικό και ρυθμιστικό περιβάλλον για ιδιωτικές επενδύσεις σε δίκτυα επόμενης γενιάς, με έμφαση στην επιτάχυνση και απλούστευση της αδειοδότησης.
Κυρίες και κύριοι,
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι θέμα επιλογής. Είναι θέμα επιβίωσης και, σε δεύτερο χρόνο, ανάπτυξης για την Ελλάδα. Όσες χώρες δεν συμμετάσχουν στην ψηφιακή επανάσταση θα πάψουν να ανήκουν στα ανεπτυγμένα κράτη. Όσες επιχειρήσεις ή πολίτες δεν ακολουθήσουν την αλλαγή, θα μείνουν εκτός εποχής. Πρέπει να πετύχουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ελλάδας.
Είναι ευθύνη όλων των φορέων της οικονομίας.
Για να το πετύχουμε, πρέπει συντεταγμένα, να αναλάβουμε ο καθείς, την ευθύνη που του αναλογεί.
Για τον ΣΕΒ το στοίχημα είναι  ξεκάθαρο.
X

    Στοιχεία εταιρίας

    Επωνυμία επιχείρησης*

    Tαχ. δ/νση διοίκησης

    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

    Έτος ίδρυσης

    Αριθμός εργαζομένων

    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας

    Oνοματεπώνυμο*

    Email

    Τηλ

    X

      Το όνομά σας *

      Το επίθετό σας *

      Email *

      Τηλέφωνο επικοινωνίας

      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή μαζί σας το συντομότερο δυνατό.
      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας.

      X

        Στοιχεία εταιρίας

        Επωνυμία επιχείρησης*

        Tαχ. δ/νση διοίκησης

        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

        Έτος ίδρυσης

        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας

        Oνοματεπώνυμο*

        Email

        Τηλ