Γενικές Παρατηρήσεις του ΣΕΒ για το σχέδιο νόμου: «Κίνητρα ιδιωτικών επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη και την περιφερειακή σύγκλιση», (1/12/2004)
Γενικές Παρατηρήσεις του ΣΕΒ όπως παρουσιάσθηκαν στη Διαρκή Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής από τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου κ. Δημήτρη Δασκαλόπουλο, (Τρίτη, 1 Δεκεμβρίου 2004).
Το νέο Αναπτυξιακό Νομοσχέδιο δεν αποκλίνει σημαντικά ως προς την φιλοσοφία του από τους βασικούς άξονες πολιτικής για την ενθάρρυνση επενδύσεων που ακολουθήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες μέσα από το εκάστοτε ισχύον πλαίσιο κινήτρων.
΄Αλλωστε αυτό ήταν αναμενόμενο δεδομένου ότι η όποια αναπτυξιακή πολιτική που στηρίζεται σε κρατικές ενισχύσεις οφείλει μέχρι το τέλος του 2006 να υπακούει στον συμφωνημένο από το 1998 μεταξύ της χώρας μας και της Ε.Ε Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Εντούτοις και λαμβανομένων υπόψη των παρεχόμενων από τον Χάρτη δυνατοτήτων, ο ΣΕΒ θεωρεί ότι το Νομοσχέδιο ανταποκρίνεται επαρκώς στις προσδοκίες του επιχειρηματικό κόσμου. Κι’ αυτό γιατί:
-
Εισάγει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση της περιφέρειας με έμφαση στις μειονεκτούσες περιοχές και ανεξάρτητα από τη γεωγραφική θέση αυτών των τελευταίων και αυξάνει τα κίνητρα.
-
Μεριμνά για την παροχή ίσων ευκαιριών στις ήδη λειτουργούσες μονάδες όχι μόνον για κάλυψη των αναγκών επέκτασής τους αλλά και ως προ τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τους. Προβλέπει δε γι’αυτόν τον τελευταίο σκοπό όμοια αντιμετώπιση, ανεξάρτητα από την περιοχή εγκατάστασης, ενθαρρύνοντας παράλληλα και την ανάληψη ολοκληρωμένων παρεμβάσεων.
-
Διευρύνει το φάσμα των επιλέξιμων επενδύσεων ανταποκρινόμενος στην εμφανιζόμενη τα τελευταία χρόνια ζήτηση νέων προϊόντων και ιδιαίτερα υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου και του τουρισμού.
-
Ενθαρρύνει την εξωστρέφεια, την περιβαλλοντική συμβατότητα, την ποιότητα, το τεχνολογικό επίπεδο και την καινοτομικότητα των επιχειρήσεων. Λαμβάνει επίσης μέριμνα και για κάλυψη των αναγκών επενδύσεων έντασης εργασίας μέσα από κίνητρο της επιδότησης του εργασιακού κόστους.
-
Προβλέπει ρυθμίσεις για βελτίωση της αντικειμενικότητας και της ταχύτητας διεκπεραίωσης των διαδικασιών ένταξης, ελέγχου και ολοκλήρωσης καθώς και για τη ροή των προβλεπομένων εκταμιεύσεων.
Πέραν των προαναφερθέντων ο ΣΕΒ επιθυμεί για άλλη μία φορά να επισημάνει ότι η όποια εφαρμοζόμενη πολιτική επιχορηγήσεων δεν είναι ικανή από μόνη της να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις, πολλώ δε μάλλον άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό.
Είναι νωπές άλλωστε οι περιπτώσεις επενδυτικών πρωτοβουλιών, οι οποίες προσκρούοντας σε διαδικαστικά εμπόδια, άσχετα προς τα εκάστοτε παρεχόμενα οικονομικά κίνητρα, δεν υλοποιήθηκαν τελικά.
Αιτίες αυτής της δυσάρεστης πραγματικότητας εξακολουθούν να παραμένουν:
-
Η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και προσδιορισμού χρήσεων γης για το μεγαλύτερο μέρος της χώρας.
-
Η δομή του θεσμικού και διαδικαστικού πλαισίου για ίδρυση, αδειοδότηση και λειτουργία μίας επιχείρησης.
-
Η παραμένουσα εκκρεμότητα ως προς την απλοποίηση και κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
-
Οι δυσκαμψίες στην αγορά εργασίας και οι αδυναμίες.
Υπάρχουν λοιπόν αυτά τα πραγματικά εμπόδια. Υπάρχει επίσης η βέβαιη προοπτική ότι το καθεστώς των ενισχύσεων στην Ε.Ε. θα αλλάξει μέσα σε μία διετία με τρόπο που μάλλον θα περιορίζει ουσιαστικά τη δυνατότητα ενισχύσεών μέσω αναπτυξιακών νόμων.
Γι’ αυτό ο ΣΕΒ θεωρεί επιτακτική ανάγκη τη γρήγορη άρση όλων αυτών των αδυναμιών. Ευχή και προσδοκία του ΣΕΒ είναι ότι θα αποκτήσουμε γρήγορα, σαν χώρα, ένα περιβάλλον που ευνοεί συνολικά την επιχειρηματικότητα. Ένα περιβάλλον που επιδοκιμάζει και ανταμείβει την ανάληψη ρίσκου.
Ζητούμενα χαρακτηριστικά είναι η σαφήνεια, η ταχύτητα, η διαφάνεια και πάνω απ’ όλα η σταθερότητα. Αυτά είναι τα χαρακτηριστικά ενός οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντος τα οποία οι ισχυροί και δυναμικοί επενδυτές, ανεξαρτήτως προέλευσης, προτάσσουν έναντι των άμεσων κρατικών ενισχύσεων.
Βρείτε εδώ τις απαντήσεις του ΣΕΒ στα θέματα του ερωτηματολογίου του Υπουργείου Οικονομίας & Οικονομικών, στο πλαίσιο της α΄ φάσης διαβούλευσης για τον νέο αναπτυξιακό νόμο (ΙΟΥΝΙΟΣ 2004.)